Isnin, 20 Disember 2010

Satu hari, Tiga Majlis, Tiga Emosi




Yarghh! Dua hari lepas telah membina satu cebisan peristiwa yang sesuai untuk disusun di rak peti ingatan aku pada peringkat emas, paling diingati. Satu kenangan yang tidak akan luput ditelan esok, Insya Allah.


Apakah peristiwa itu? Satu hari yang diisi dengan tiga buah majlis perkahwinan yang berstatus wajib untuk aku hadiri. Tiga buah majlis perkahwinan yang menghadirkan limpah perasaan yang berbeza antara satu sama lain. Kita pergi ke majlis yang pertama:

Majlis perkahwinan yang pertama aku hadiri pada awal pagi ialah majlis perkahwinan seorang sahabat yang telah kukenali sejak dari darjah satu sehingga sekarang. Beliau seorang lelaki dan aku amat rapat dengannya, malah hubungan diantara keluarga kami juga rapat. Segala macam suka duka sudah ditempuhi bersama. Rasanya tak payahlah aku senaraikan suka dan duka itu kerana ia akan memakan mukasurat yang berkajang-kajang.

Pada mula perkenalan sewaktu darjah satu dahulu, kami berada tahap yang sama, tetapi sekarang jauh beza tahapnya dengan aku. Seorang yang berpendidikan tinggi, sudah berkerjaya lagi. Mempunyai kereta baru yang masih mempunyai bau kedai yang dibeli dengan duit sendiri, dan kerjayanya juga bukanlah calang-calang kerana beliau seorang pakar programmer komputer. Berbanding aku, seorang graduan segar yang tidak mempunyai sesen fulus pun di dalam poket serta seorang penanam anggur yang berjaya. Huh! Beli motor terpakai pun kena hutang kat mak.

Beliau sebaya dengan aku. Aku sangat-sangat gembira di atas perkahwinannya, Huh! Siapa tidak gembira sahabat karib kahwin. Dalam masa yang sama juga ada perasaan kelakar sedang menggeletek hatiku, kerana apa? Membandingkan saat nakal dahulu bersama-sama beliau dengan keadaan beliau sekarang, macam tidak percaya! Cepat sungguh masa berlalu. Ada juga perasaan sedih bermain di hati mengenangkan yang pola perhubungan kami sudah tentu tidak seperti dahulu lantaran dia sudah mempunyai tanggungjawab baru. Selesai sahaja melahap dua pinggan hidangan kenduri yang sangat sedap itu, aku bersama-sama dengan keluargaku yang tercinta terus berangkat menuju ke destinasi seterusnya.


Majlis yang kedua ini juga adalah majlis perkahwinan seorang rakan sekolah, sekali dengan sahabat yang diatas tadi. Muda setahun dari aku. Seorang perempuan. Majlis inilah yang rasanya paling ganas menyentuh emosi aku. Adakah kerana dia sahabat karibku seperti yang diatas? Oh tidak, malah aku tidak pernah sembang sepatah perkataan pun dengannya sehingga sekarang. Dia adalah seorang insan yang aku admire sejak pandang pertama di sekolah rendah sehinggalah SEKARANG. Seorang wanita yang lengkap dengan pakej wanita idaman. Seorang yang sangat cantik, berakhlak mulia, anak kepada seorang ahli perniagaan berjaya yang kaya-raya, kegemaran guru-guru di sekolah akibat budi pekerti yang baik, pintar, berketurunan mulia, dan mempunyai nama yang sedap. Panggil nama panjang pun sedap, panggil nama pendek pun sedap.

Sebelum menghadiri majlis perkahwinannya, aku masih berfikir-fikir adakah aku perlu menjejakkan kaki ke majlisnya jika kehadiran aku itu bakal menghiris hatiku yang sudah berdarah tatkala dimaklumkan berita perkahwinannya beberapa minggu sebelum itu. Tetapi apakan daya, aku tidak berupaya untuk menolak dari menghadiri majlisnya kerana beliau dengan ibuku memang rapat. Ibu serta bapaku merupakan gurunya di sekolah dahulu, juga guru kepada kakaknya, guru kepada adik-adiknya juga. Nanti aku tidak pergi apa pula alasan aku nak beri kepada ibuku? Alasan tidak mahu pergi kerana aku kecewa insan yang aku admire kahwin? Huh! Malu aku pulak nanti. Tidak ada alasan untuk aku menolak kerana aku terpaksa juga pergi ke kenduri sahabat karib aku yang awal tadi sebelum menghadiri majlisnya pula.

Maka akhirnya, terpaksalah juga aku menggagahkan kaki aku menghadiri majlisnya dengan perasaan yang sedikit sakit, pedih dan cemburu (sedikit ke?). Apatah lagi bersalam dengan suaminya pula. Huh..! (dan aku beramah mesra la dengan suaminya dengan hati yang pedih).Tetapi melihat dia bersama suaminya, aku terpaksa akur dan mengakui, mereka memang sekufu. Suaminya kacak dan bergaya, nampak seperti budak baik yang beragama dan kaya, sesuai sangatlah dengan dia.. Memang aku tidak setanding dengan dialah.. Jika difikir-fikir balik, memang aku tidak secocok langsung dengannya. Memang tidak sekufu dari semua sudut... Biarlah.. itu jodohnya.. Jodoh yang baik adalah untuk manusia yang baik (ayat sedapkkan hati).

Walaubagaimana banyak madah yang aku cipta untuk cuba sedapkan hati, aku tetap manusia biasa juga. Aku tetap menghirup laicikang yang dihidang di dalam majlis itu dengan perasaan yang terluka. Melihat laicikang didalam mangkuk itu seolah-olah melihat air mata aku sendiri. Luka yang terluka itu terus terluka apabila melihat dia tersenyum manis melayan tetamu-tetamu yang datang bersama-sama suaminya yang tercinta.. Huh! Kontra betul perasaan yang aku alami pada majlis ini dengan majlis perkahwinan kawan karib aku yang di atas tadi. Nak tulis pos ni pun masih rasa sedih. Sedih-sedih, memang sedih, tetapi laicikang kat situ aku bedal bermangkuk jugak la.. Free food is always delicious.

Okay kita lupakan majlis yang pedih-sedih ini. Kita ke majlis perkahwinan yang ketiga pula. Majlis ini merupakan majlis perkahwinan anak kepada sahabat ayah serta ibuku. Cuma ombak emosi pada kenduri ini tidak sehebat badai emosi seperti dua majlis perkahwinan diatas. Cuba anda bayangkan, anda menghadiri majlis kahwin seseorang di mana tuan rumah itu anda sangat kenal dan selalu berjumpa dan tiba-tiba pada hari majlis itu anda berjumpa senior anda di U dahulu yang anda kurang gemar dan beliau merupakan anak kepada tuan rumah. Memang terkejut dan rasa pelik. Rasa macam tidak percaya, Inceptionkah ini? aku beberapa kali memandang ke arahnya supaya tidak tersilap pandang, tetapi aku rasa penglihatan aku masih baik dan aku yakin dengan apa yang aku lihat. Tidak sangka seniorku di U ini merupakan anak kepada kenalan ayah aku. Kelakar dan perasaan pelik bercampur aduk ketika menghadapi situasi ini. Walaubagaimanapun, pergolakan emosi akibat dari majlis perkahwinan insan yang aku admire itu cepat meredakan keterkejutan aku pada majlis yang ketiga ini.

Kesimpulannya, kita sememangnya tidak dapat mengawal peristiwa-peristiwa sebegini dari berlaku ke atas diri kita. Semuanya takdir yang telah ditetapkan ke atas kita oleh Allah S.W.T. Cuma yang kita mampu hanyalah berdoa ke hadrat Illahi supaya menetapkan takdir yang terbaik untuk kita dan jauhkan dari takdir yang buruk. Ya, semestinya ada hikmah perkara-perkara ini berlaku. Kita tidak tahu peristiwa-peristiwa buruk yang menimpa ke atas kita itu mungkin adalah takdir terbaik untuk kita dari Allah S.W.T. Dan adakah kita yakin peristiwa yang kita sangkakan baik yang menimpa ke atas kita itu adalah takdir yang terbaik dari Allah S.W.T?

Fasa Vakum

Apa itu fasa vakum? Fasa vakum adalah satu fasa di mana anda tidak melakukan apa-apa atau mempunyai sesuatu tanggungan atau kerja yang dipertanggungjawabkan di dalam satu tempoh. Anda berada pada mod neutral, bukan pada mod sibuk,atau mod stand by.

Diantara fasa vakum yang agak panjang yang bakal dialami oleh warga Malaysia yang standard ialah jangkamasa selepas SPM, satu tempoh dimana anda sudah tidak ada apa hendak dibuat, status pelajar sekolah sudah dilucutkan. Neutral, tiada apa-apa jawatan dan tanggungjawab (tidak termasuk tanggungjawab kepada agama dan ibubapa). Pada fasa inilah anda mengambil masa untuk merancang perjalanan hidup anda yang seterusnya sama ada menyambung pelajaran ke peringkat tinggi atau terus menceburi alam pekerjaan. Individu-individu pada fasa vakum ini tidak terikat kepada sistem hidup standard yang diluar sana. Tiada sistem hidup sebagai seorang pelajar, tidak juga sistem hidup orang-orang yang bekerja. Fasa vakum ini akan memberikan ruang dan masa untuk individu-individu ini memilih cara hidup yang tersendiri, tiada keterpaksaan. Sama ada memilih sistem hidup seorang abid yang mengisi masa senggang pada fasa vakum ini dengan aktiviti ibadah, ataupun memilih sistem hidup sebagai seorang samseng jalanan yang menyusahkan orang ramai. Tempoh fasa vakum lepas SPM ini selalunya selama empat bulan.

Jika anda memilih untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi, ini bermakna anda bakal menempuhi satu lagi fasa vakum, iaitu ruang masa disaat anda sudah disahkan sebagai graduan dengan masa disaat mulanya alam kerjaya anda. Tidak ada bezanya fasa vakum pasca-U ini dengan fasa vakum pasca SPM. Cuma fasa vakum pasca-U ni mungkin menjadikan anda berasa sangat malas untuk bergerak, dengan alasan, sekaranglah masa untuk bermalas-malasan sebelum sibuk di alam kerjaya nanti atau inilah masa untuk bermalas-malasan selepas berhempas-pulas dengan pelbagai tugasan-tugasan ketika di U dahulu.

Ya! Fasa vakum pasca-U ini benar-benar menjadikan aku seorang yang kurang produktif. Begitu memberatkan badan. Rutin harian lebih kurang sama saja. Bangun tidoq, makan, tolong sidai pakaian, layan movie, main PS2, makan, tidoq, angkat pakaian kat ampaian, main PS2, makan malam, pergi CyberCafe main CoD, balik tidoq (Hei, aku tak tinggal solatlah). Ingin juga menyertai aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh seperti bermain tenis atau badminton tetapi malang, boleh dikatakan semua rakan-rakan yang boleh diajak untuk aktiviti-aktiviti sebegitu sebelum ini sudah tiada lagi disini. Semuanya sudah bekerja di luar Kedah dan kebanyakkan rakan-rakan sepermainan dan bual bicara ini sudah bertukar status hidup mereka, berkahwin. Tinggalah aku yang bujang ni sorang-sorang di Alor Setar. Bila mengimbas kembali saat-saat kenangan bersama rakan-rakan sepermainan dan sesekolah dulu, benar-benar sedih. Sedih kerana ia tidak akan berulang semula. Tinggalah ia menjadi sisa-sisa dan cebisan-cebisan emas didalam peti ingatanku.

Satu lagi aktiviti tambahan jika bila fasa vakum anda selari dengan cuti panjang sekolah iaitu kenduri kahwin (yang ini aku suka). Apa yang membuatkan aku suka sangat menghadiri kenduri kahwin ni? Bukan pasal makan sangat pun, sebenarnya aku ni jenis manusia yang akan automatik gembira jika melihat orang lain gembira dan bahagia. Jadi dengan menghadiri kenduri kahwin ni, aku dapat melihat kebahagiaan sang pengantin itu, jadi secara automatik ia dapat menggembirakan hati aku yang kadang-kadang dilanda ribut badai. Selain orang kahwin, kanak-kanak juga boleh menghiburkan hati aku. Dengan hanya duduk dan melihat mereka bermain dengan riang sambil makan ais krim benar-benar boleh menghilangkan tekanan aku. Satu lagi aktiviti yang boleh menghilangkan stress, aku suka makan ais krim atau apa-apa makanan ringan yang manis di ruang tamu sambil membuka pintu rumah seluasnya melihat pepohon hijau, ditemani pula lagu-lagu instrumental dan ambient, pergh! Memang mahsyuk! Keduanya, dengan menghadiri kenduri kahwin aku akan dapat bersosial dengan cara yang sihat. Pada saat inilah aku dapat bertemu dengan kenalan-kenalan yang sudah lama tidak jumpa, dan juga kenalan-kenalan yang dah jemu berjumpa sebab selalu sangat berjumpa.

Aku pernah mambaca satu artikel di sebuah akhbar tidak lama dulu, analisis yang dilakukan oleh beberapa orang pengkaji menunjukkan bahawa cuti yang terlalu lama atau tempoh rehat yang lama boleh menyebabkan daya fikir dan daya analisis kita menurun. Kalau tidak silap, cuti lama yang dikatakan itu lebih kurang seminggu lebih sahaja. Difikir-fikir balik, ada benarnya juga. Ketika fasa vakum ini aku lebih suka mencari aktiviti yang melibatkan proses penerimaan sahaja, seperti bermain game dan layan filem atau drama. Kurang melakukan aktiviti yang lebih bersifat mengkaji atau memberi (output) seperti menulis. Jumlah pos blog pada fasa vakum ini lebih kurang dari jumlah blog yang dipos ketika sibuk dengan tugasan-tugasan di U dulu. Mengapa ha? Lagi banyak masa kosong, lagi kurang produktif rasanya berbanding ketika sibuk.

Kerja sementara? Bukan aku tidak mahu mencari kerja sementara. Sudah dicari. “Kami hanya mahu wanita sahaja, jawatan kosong wanita 18-25 tahun, perempuan sahaja yang kami cari” Itulah diantara komen-komen yang diterima aku hampir setiap kali memohon kerja kosong di Alor Setar ni. Aarghh!! Apa, muka aku ni muka perompak ke? Aduss… Bengang-bengang balik rumah layan PS2 la jawabnya.

Walaubagaimana hampeh fasa vakum aku ni, hanya ada satu aktiviti yang membuatkan fasa vakum yang aku jalani ini sedikit bermakna, aku mempunyai banyak masa untuk menuntut ilmu dari ulama-ulama nusantara yang giat membangunkan ummah di Kedah Darul Aman ini. Sewaktu menghadiri satu majlis ilmu bersama Syeikh Nuruddin Al Banjari Al Makki, beliau ada memaklumkan bahawa beliau mahu membuka pondoknya di Bukit Pinang, daerah Pokok Sena Kedah. Tidaklah jauh sangat dengan Alor Setar ni. Kalau projek itu berjaya, Insya Allah maka bertambah barakahlah bumi Kedah ini dengan kelahiran ulama-ulama yang bakal dididik oleh Syeikh Nuruddin ini. Kadang-kadang aku terfikir, adakah aku akan berkesempatan menghadiri majlis-majlis ilmu ini apabila mula menjejakkan kaki ke alam kerja? Minta-minta janganlah kerja menghalang aku dari berdampingan dengan para ulama ini.

Alhamdulillah..! Akhirnya aku berjaya melepasi ujian terakhir untuk lesen memandu kereta dengan JPJ. Pada mulanya gementar juga melihat kemasaman wajah penguji JPJ yang lebih masam dari mangga muda tu. Hahaha… Akhirnya… Huh.. Sampai sekarang aku macam tak percaya yang aku dah lulus. Betulkah aku sudah lulus? Mimpikah aku? Adakah minda aku sedang digodam oleh Leonardo De Caprio (tonton Inception).

Selasa, 14 Disember 2010

Inception



Christoper Nolan sekali lagi membuatkan para peminatnya melopong mulut dan urat-urat otak berselirat dengan filem terbarunya, Inception. Inception mengisahkan bagaimana Cobb (Leonardo Di Caprio) menjalankan tugasnya sebagai perisik korporat (mungkin juga seorang pencuri idea) dengan menjejak subjek yang dicarinya dengan menggunakan minda bawah sedar seseorang mangsa.

Inception mula membahang pada saat Cobb mula menerima tawaran Saito (Ken Watanabe) untuk menanam idea kepada seteru perniagaannya Fischer (Cillian Murphy, beliau memegang watak Scare Crow dalam Batman versi Christoper Nolan). Idea yang jika berjaya ditanam didalam minda bawah sedar James, ia bakal menghasilkan kesan yang besar kepada empayar korporat yang bakal diwarisi dari ayahnya itu.

Walaubagaimanapun, kita merancang tetapi Allah jua yang menentukannya. Plan rapi yang disusun oleh Cobb dan ahli kumpulannya tidak berjalan seperti yang dirancangkan kerana subjek-subjek bayangan didalam minda bawah sedar Fischer tidak seperti yang mereka jangkakan. Subjek-subjek bayangan didalam mindanya telah dilatih untuk mempertahankan dimensi bawah sedar itu dari diceroboh. Maka bermulalah segala aksi-aksi yang tidak terjangkakan didalam peperangan minda untuk menanam idea didalam minda Fisher sambil berhadapan dengan subjek-subjek bayangan Ficsher yang bertungkus-lumus mempertahankan dimensi minda tuan mereka.

Menonton Inception membuatkan mulutku tidak henti-henti menyebut ‘Pergh! Wow! Gila ke hapa Christoper Nolan boleh buat filem camni’ dan berbagai lagi. Inception telah memberi nafas baru dalam filem genre debar dan aksi. Jalan ceritanya memang di luar kotak, kita tidak pernah terfikirkan. Dari segi sinemotografi dan kesan bunyinya memang terbaik. Manakala kesan khasnya bersih, tidak nampak sedikit pun cacat cela (setakat yang aku nampak la..).

Pemilihan pelakon-pelakonnya juga sangat sesuai dengan watak. Aku suka dengan lakonan Leonardo Di Caprio didalam filem ini. Sebenarnya aku bukanlah minat sangat Leonardo ni, tetapi aku mula menggemari lakonannya disaat menonton filem Blood Diamond, sebuah filem mengenai perebutan wilayah permata di negara Sierra Leone. Blood Diamond benar-benar menonjolkan kematangan lakonan Leonardo. Cuma didalam filem Body Of Lies, yang aku tidak suka itu bukan lakonannya, tetapi keseluruhan produksi filem tersebut.


Lagi satu, banyak visual-visual didalam Inception sangat cantik, seolah-olah gambar seni yang bergerak. Kiranya jika anda mahu membikin klip video trance versi fanmade, bolehlah anda mengambil gambar-gambar visual didalam Inception.



Kesimpulannya, aku memberi empat bintang kepada filem ini. Lengkap dengan segala-gala yang diperlukan oleh sebuah filem debar aksi fantasi unik yang terbaik. Pastikan anda tidak terlelap barang sesaat ketika menonton filem ini kerana sesaat yang anda lelap itu boleh membuatkan anda tidak faham keseluruhan cerita. Setiap babak ada sangkut-paut diantara satu sama lain.

Undisputed 3





Anda suka menumbuk orang? Anda suka menendang orang? Anda suka darah? Ini memang filem untuk anda. Undisputed 3 sememangnya sebuah filem yang benar-benar menjadikan aku bersemangat waja untuk memilik badan yang sasa dan mempertajamkan kemahiran silat aku (Selepas beberapa minit selesai menonton, perasaan malas mula menyerang diri).

Undisputed 3 merupakan kesinambungan kepada Undisputed 2 yang diterajui oleh Scott Adkin dan Michael Jai White. Di dalam Undisputed 2 Scott Adkin memainkan watak antagonis yang bernama Yuri Boyka, seorang banduan Russia. Boyka merupakan jaguh di dalam pertandingan tempur-bebas haram yang diadakan di sebuah penjara di Russia. Kejaguhan Boyka menyebabkan Gaga, seorang mafia Russia sering mengalami kerugian di atas wang yang dipertaruhkan ke atas orang-orang yang dipertandingkan untuk menundukkan Boyka. Gaga juga mempunyai pengaruh ke atas pegawai-pegawai atasan penjara. Akhirnya dengan taktik yang jahat dan licik, seorang jaguh tinju Amerika (Michael Jai White) yang sedang dalam rangka lawatan ke Russia telah disumbat ke dalam penjara di mana Boyka berada.



Sebenarnya ini semua adalah rancangan Gaga untuk memaksa Michael yang nampaknya seperti boleh menundukkan Boyka untuk bertarung dengan Boyka. Ganjarannya, dia akan dibebaskan dari penjara jika berjaya menundukkan Boyka. Dipendekkan cerita, selepas satu demi satu perisitiwa yang dialami oleh Michael, dia berjaya mengalahkan Boyka.

Didalam Undisputed 3, watak Boyka pula merupakan protagonist. Dia kini dihantar oleh penjara Russia ke penjara Georgia untuk menyertai satu pertandingan tempur-bebas antara penjara-penjara seluruh dunia (Boleh pulak?). Di sini Boyka mula berkenalan dengan seorang wakil penjara Amerika yang bernama (ntah apa nama, lupa plak), seorang bekas tentera. Di dalam pertandingan ini juga Boyka yang sudah sedia tinggi, bakal bertarung dengan wakil Colombia yang beberapa inci lebih tinggi darinya. Tetapi pertandingan ini mempunyai satu hukuman yang sadis bagi mereka yang kalah, mati!
Seperti biasa dalam cerita-cerita gasak sebegini, taktik-taktik kotor mesti ada punya. Itu sudah menjadi asam garam bagi Boyka. Tetapi adakah ia berjaya dari menghalang Boyka merangkul juara? Oh tidak, dengan semangat yang kental walaupun mengalami kecederaan yang serius di kakinya ketika dipatahkan oleh Michael Jai White dulu, Boyka berjaya mewariskan kesakitan patah kakinya itu kepada wakil Colombia dan seterusnya merangkul juara.

Yang Best

Keseluruhannya, adegan-adegan gasak di dalam Undisputed 3 lebih menarik dan menakjubkan berbanding Undisputed 2. Dipenuhi dengan aksi-aksi tempur kosong yang pantas! Serta licik! Boleh dikatakan hampir setiap pertarungan di dalam Undisputed 3 sangat menarik perhatian dan ganas! Selain dari gerak-tempur Scott Adkin yang ringan macam kapas dalam masa yang sama juga berbisa, aku suka aksi wakil Brazil yang dilakonkan oleh Lateef Crowder, memang mengancam! Tatkala Lateef bertemu dengan Scott, mereka telah mempersembahkan satu aksi pertarungan yang sangat menguja dan mengkagumkan! Aku ulang dua tiga kali babak itu. Aku mula mengenali Lateef Crowder di dalam sebuah filem Thai, Tom Yum Goong. Ingat babaknya ketika bertarung dengan Tony Jaa di dalam sebuah kuil?


Tetapi dari segi dialog percakapan, aku lebih suka Undisputed 2. Kerana banyak unsur-unsur lawak. Mereka tidak buat lawak sebenarnya, malah serius lagi, tetapi dialog serta mimik muka sewaktu Michael Jai White dan Scott bergaduh memang lawak. Macam budak-budak sekolah bergaduh. Hahaha…!! Tetapi di dalam Undisputed 3 watak Boyka menjadi lebih matang berbanding dulu.

Satu lagi perkara yang best adalah, teknik sinematografinya. Memang cantik! Suntingannya juga cukup kena dengan aksi yang dipamerkan. Ia menjadikan aksi-aksi tempur di dalam Undisputed 3 nampak dramatik dan realistik. Aku berharap selepas ini akan ada lagi sambungan kepada siri Undisputed ini, masih belum puas rasanya menyaksikan aksi sepak-terajang Scott yang ringan dan padu itu. Dicadangkan bagi yang masih belum menonton, tontonlah Undisputed 2 dahulu sebelum 3, baru anda nampak kesinambungannya itu. Undisputed 2 juga masih berbaloi untuk ditonton walaupun ia sudah lama diterbitkan.

Jumaat, 12 November 2010

Apa tu?


Hasil ketika bosan-bosan, lama dulu/

Rabu, 10 November 2010

Ace Combat


Jika di tanya aku game pertempuran udara apakah yang paling best, secara automatik aku akan katakan siri-siri Ace Combat. Bermula dengan tiga siri yang diterbitkan untuk pelantar Ps One iaitu Air Combat (1995), Air Combat 2 (1997), dan Ace Combat 3: Electrosphere. Manakala Air Combat (1995) dibina hanya untuk pelantar arked. Juga tiga siri diterbitkan untuk PS2 iaitu Ace Combat 4: Shatterred Skies (2001), Ace Combat 5: The Unsung War (2004), dan Ace Combat Zero: The Belkan War (2006). Bermula dari Ace Combat 6: Fires Of Liberation (2007), siri-siri Ace Combat mula melambaikan tangan kepada pelantar Sony dan menjejakkan kakinya ke atas konsol Microsoft, X-Box 360. Di samping itu juga, siri Ace Combat juga dengan tamaknya menyerang konsol-konsol kecil seperti Ace Combat Advance (2005) untuk Game Boy Advance (GBA), Ace Combat X: Skies of Deception (2006) dan Ace Combat: Joint Assault (2010) untuk pelantar PSP, dan Ace Combat Xi: Skies of Incursion (2009) untuk I-Phone (pun dia balun jugak), Bermula dari Ace Combat 2, ia mula menampilkan sebuah benua fiksyen yang dipanggil Usea sebagai latar tempat untuk konflik yang berlaku di dalam dunia Ace Combat 2 dan siri-siri yang seterusnya.

Penglibatan


Aku mula terlibat didalam peperangan udara ketika dipanggil bertugas di dalam Ace Combat 3: Electrosphere. Plotnya berkisar tentangan peperangan yang berlaku diantara syarikat-syarikat korporat yang tercetus pada 1 Januari and 21 July 2040. Pada ketika ini aku dipertanggungjawabkan untuk memacu jet pejuang prototaip yang dipanggil X-49 Night Raven.


Ace Combat 5: The Unsung War



Selepas selesai konflik tersebut, aku berehat sementara menikmati keamanan yang telah dicapai, (tak boleh blah, sebenarnya dok tengah tunggu konsol Ps 2 memasuki inventori aku). Setelah puas berehat, aku mula dipanggil bertugas sebagai ahli didalam Osean Air Force Squadron yang berpengkalan di Sand Island yang terletak di atas sempadan laut yang memisahkan Osea dan Yuktobania di dalam Ace Combat 5: The Unsung War. Callsign yang diberi kepada aku ialah Blaze. Bersama-sama dengan rakan-rakan satu skuadron yang dipanggil Wardog Squadron, kami bertungkus-lumus mempertahankan ruang udara Osea dari serangan-serangan Yuktobania.

Setelah kami berjaya mencapai titik keseimbangan di dalam perang ini, masa telah mentakdirkan bahawa Osea mula dapat mengasak kembali Yuktobania. TETAPI tidak kusangka, cerah disangka hingga ke petang, rupa-rupanya hujan batu turun di tengah hari. Rupa-rupanya kejayaan demi kejayaan yang telah dicapai Skuadron Wardog dalam setiap misi mereka telah menerbitkan perasaan curiga komander-komander atasan Osea sendiri. Mereka sebenarnya amat mencurigai Captain Jack Bartlett kerana Captain Bartlett pernah dihantar di dalam peperangan Belka (Ace Combat Zero: Belkan War) dan pernah menjalin hubungan dengan seorang perisik wanita berpangkat mejar di dalam tentera Yuktobania, Nastasya Vasilievna Obertas.

Jadi kami telah dijatuhkan hukuman atas dakwaan menyerang orang awam ketika peperangan. Dan ini telah menimbulkan lagi beberapa konflik baru, konflik di dalam konflik (Bukan cornflake ya). Akhirnya kami terpaksa meninggalkan pengkalan Sand Island kerana berpendapat agak sukar untuk mendapatkan pengadilan yang adil dan sewajarnya di Osea. Sebagai jawapannya, aku dan rakan-rakan skuadronku telah dicop sebagai pengkhianat.

Konflik diantara Osea dan Yuktobania bertambah serabai apabila pertubuhan rahsia Belka yang dipanggil Greyman mula mengambil peluang diatas konflik sedia ada bagi membalas dendam ke atas kekalahan mereka lima belas tahun dahulu. Ya! Mereka inilah yang telah menyerang skuadron kami ketika terbang pulang dari misi memberi bantuan tembakan kepada tentera darat Osea! Mereka ini yang pada mulanya kami sangkakan adalah pasukan sahabat telah menyerang secara tiba-tiba.

Greyman memainkan catur mereka dengan menyamar sebagai tentera Osea mahupun Yuktobania dan menyerang antara satu sama lain. Di samping mahu membalas dendam, mereka juga mahu peperangan di antara Osea dan Yuktobania yang hampir kepada penamat terus berlarutan lantaran Belka juga merupakan salah sebuah negara yang membekal dan menjual senjata kepada kedua-dua belah pihak.Kami mula memunculkan diri kembali di arena peperangan udara setelah skuadron kami dan sebuah unit marin berjaya menyelamatkan presiden Osea iaitu Vincent Harling dari tangan Greyman yang diculik pada awal peperangan berlaku. Kami kini dipanggil Skuadron Razgriz.

Diringkaskan cerita, konflik diantara Yuktobania dan Osea ini tiada apa sangat pun, cuma Greyman yang menghangatkan ia sejak dari mula. Akhirnya Presiden Osea dan Presiden Yuktobania yang juga telah berjaya diselamatkan dari tangan Greyman oleh Captain Bartlett membuat pengumuman bersama. Akhirnya mereka menubuhkan gabungan ketenteraan bersama untuk memburu ahli-ahli Greyman yang telah menimbulkan huru-hara, (Macam plot The Sum Of All Fears saja?). Mereka juga mesti diburu kerana telah berjaya membina senjata pemusnah besar-besaran iaitu sebuah misil MIRV yang dipanggil sebagai V2 yang boleh dilancarkan ke mana-mana bandar sama ada di wilayah Osea mahupun Yuktobania.

Akhirnya misi berjaya, lalu kami jangkakan peperangan sudah tamat. Rupa-rupanya tidak! mereka masih tidak berputus asa. Belka akhirnya mengambil langkah terdesak yang terakhir bagi melunaskan dendam kesumat mereka dengan mengubah posisi stesen angkasa lepas SOLG keluar dari orbitnya. Mereka mengarahkan stesen SOLG itu supaya jatuh ke bumi menghempas ke tengah-tengah wilayah Osea yang dipanggil Oured. Jadi misiku yang terakhir adalah memusnahkan SOLG itu sebelum ia menghempas bumi. Syukur, kami berjaya memusnahkannya dan menyelamatkan orang ramai dari menjadi mangsa.




Ace Combat Zero: Belkan War


Ia berlaku kira-kira lima belas tahun dahulu sebelum peperangan dengan dengan Yuktobania tercetus. Negara Belka tidak bersetuju atas pemisahan Republik Ustio dari wilayahnya, lantas satu serangan dilancarkan ke atas republik tersebut. Bersama-sama dengan Osea, Sapin, dan Yuktobania. Mereka membentuk satu pakatan (A
llied) untuk menangkis serangan Belka ke atas Republik Ustio. Tetapi kekuatan tentera Ustio tidak dapat menandingi kehebatan aset-aset ketenteraan Belka. Lantas sebagai harapan terakhir, Republik Ustio mengupah pilot-pilot upahan untuk berkhidmat di dalam tentera udara mereka. Pada ketika inilah khidmat aku diperlukan, sebelum aku dikenali sebagai Blaze di Osea lima belas tahun yang akan datang, aku dikenali sebagai Chiper di Ustio.

Akhirnya dengan bantuan tentera-tentera dan pilot-pilot upahan, Pihak Allied berjaya menghalau Belka dari bumi Ustio. Tetapi aku mula berasa musykil apakah tujuan Allied ini ditubuhkan tatkala tentera-tentera Allied mula menceroboh wilayah Belka, menakluk sebahagian darinya dan seterusnya memusnahkan industri-industri mereka. Pixy, iaitu orang sayap aku (wingman) mula mempersoalkan kesahan pencerobohan ini, lebih-lebih lagi selepas satu misi yang kami jalani bersama-sama dalam tentera Pakatan mengebom sasaran-sasaran awam tanpa diskriminasi. Sebagai langkah terakhir dan penuh terdesak akibat dari pencerobohan Allied, Belka telah meletupkan beberapa bom nuklear di dalam wilayah mereka sendiri bagi menghentikan penjarahan oleh tentera Allied. Didalam keributan dan kekeliruan ledakan bom-bom nuklear ini, Pixy telah mengkhianati aku! Dia tembak jet pejuang aku! Apa pasal lu labu?!

Adakah ledakan nuklear-nuklear itu berjaya menghentikan pencerobohan tentera-tentera Allied? Oh tidak… Tidak lama kemudian kerajaan rasmi Belka telah lumpuh dan digantikan dengan kerajaan sementara. Kerajaan ini telah mengerahkan semua tentera-tenteranya melakukan gencatan senjata. Akhirnya perjanjian gencatan senjata telah dimeterai oleh Belka dan Pakatan. Perjanjian ini juga menyaksikan bahawa Belka terpaksa mengurangkan kekuatan ketenteraan mereka, dan kawasan-kawasan yang kaya dengan hasil sumber telah ditakluk oleh Pakatan. Pada waktu pemimpin-pemimpin Allied ini bertelingkah mengenai kawasan-kawasan yang baru mereka peroleh, satu pakatan sulit telah dirancang diantara pilot-pilot dan tentera-tentera yang tidak bersetuju dan tidak menyokong perjanjian ini (Pulak dah!). Mereka ini gabungan dari pilot-pilot dan tentera-tentera dari kelima-lima negara kuasa besar tersebut. Pertubuhan mereka dipanggil A World With No Boundaries (AWWNB). Mereka bercadang mahu memadamkan garis-garis sempadan di antara negara-negara dan menubuhkan satu dunia yang bersatu (Ehem.. One world government..? United Nation? Zionist?.. Dajjal?).

Lalu akaun bank aku pun kembali bernafas dan kocek seluarku mula membuncit apabila tawaran baru diterimaku bagi memburu dan memusnah AWWNB. Aku masih ingat di saat detik-detik debar dan cemas ketika pertempuran sengit yang berlaku di Avalon Dam. Sangat sengit! Kedua-dua belah pihak memiliki pilot-pilot terhandal masing-masing yang sedang mempertaruhkan nyawa bagi ideologi masing-masing (We are the aces! Even in our side, or opposition side). Masing-masing ada strategi masing-masing. Kami dikerahkan ke Avalon Dam bagi menyekat rancangan AWWNB yang mahu melancarkan senjata super V2 yang tersimpan di kompleks Avalon Dam yang memang kompleks.

Mereka dapat menghidu tindakan kami dan awal-awal lagi AWWNB telah menghantar skuadron-skuadron elit untuk memintas kami yang dalam penerbangan sebelum kami sempat menyerang Avalon Dam. Nampaknya mereka bukan main-main! Kami dipintas oleh 8 F-15S/MTDs, 8 Su-47s, 4 F-16XLs,dan 4 YF-23As. Aku berasa sangat teruja tatkala berdepan dengan pilot-pilot berpangkat Aces pihak musuh pada ketika ini, dalam masa yang sama jantungku berdebar-debar bermain muslihat dengan mereka. Selesai menghabisi mereka, kami terus ke Avalon Dam melalui laluan Canyon bagi mengelakkan dari serangan SAM (Surface To Air Missile) pihak musuh.

Rupa-rupanya apa yang aku hadapi ketika dipintas sebentar tadi, adalah lebih mudah dari pertempuran terakhir di Avalon Dam. Pertempuran di Avalon Dam telah benar-benar memberi aku pengertian apa itu makna ACE COMBAT. Walaupun diiktiraf sebagai pesawat pejuang generasi keempat yang mempunyai keupayaan maneuver yang paling baik, tidak semestinya SU-37 Terminator ku boleh bertahan dalam pertempuran dengan aces-aces AWWNB di kompleks Avalon Dam yang kompleks itu. Kemahiranku mengendalikan pesawat pejuang benar-benar teruji di sini. Ya! Di sini juga lah aku bertemu kembali dengan Pixy yang telah mengkhianatiku tidak lama dahulu. Dia kini seorang pilot pejuang AWWNB. Kami bertarung sengit! Pertempuran kami tidak layak dipanggil sebagai tahap anjing bergaduh lagi (Dogfight). Ia layak dipanggil dragonfight (Pergh..!). Nampaknya Chiper sangat teruja untuk menguji senjata terbarunya kepada ku, iaitu sebuah senjata laser ADFX-02 Morgan's.

Pengakhirannya? Mestilah hero menang (Hempgff..hempgff..). Akhirnya aku kembali berehat dari medan pertempuran udara yang penuh dengan kepantasan dan gerak muslihat. Aku kini bekerja sebagai penjual anggur di sebuah bandar di Malaysia (Ini tambahan).

Walau apa pun, pertempuran di Avalon Dam merupakan satu sejarah yang tidak akan aku lupakan. Avalon Dam telah mengajar aku satu perkara, walaubagaimana bagus sekalipun jentera perang itu dihasilkan, ia adalah tidak berguna jika yang memacu dan menggunanya adalah seekor beruk. Kenalilah pesawat anda dengan sebenar-benarnya.



AARRGHHHHHAARGHAGH…..!!!




Sebenarnya semua coretan-coretan di atas itu adalah mukadimah untuk entri kali ini! Sebenarnya ini yang aku mahu luahkan, peperangan telah kembali tercetus!! Aku berasa kecewa!! Kecewa kerana tidak dipanggil semula untuk kembali mengganas di angkasaraya!! Ya!! Mereka telah mengabaikan khidmat aku, kemahiran aku, kelicikan aku ketika pertempuran-pertempuran yang lepas!! Ini semua akibat jet-jet pejuangku sudah dipindahkan dari PS 2 ke pelantar X-BOX 360 sejak Ace Combat: Fires Of Liberation. Bagaimana aku mahu kembali beraksi?! Ya!! Angkasaraya kembali membadai dengan deruman enjin-enjin pesawat pejuang yang ganas bertempur di dalam Ace Combat: Assault Horizon!!



Mari kita sama-sama layan trailer Ace Combat: Assault Horizon ini. Aku suka track Liberation Of Gracemaria yang diadun semula dengan sedikit sentuhan alat muzik moden di dalam trailer ini. Berjaya membangkitkan adrenalin! Klik sini


Rabu, 27 Oktober 2010

Minum kopi





Ini adalah hasil conteng-conteng aku ketika menghilangkan bosan zaman sekolah dulu- dulu. Yang versi warna ini baru sahaja diwarnakan menggunakan Adobe Photoshop CS3, bukan pandai sangat pun, saja-saja cuba.

Sabtu, 23 Oktober 2010

Anarkis


“WAAAUUUU…!!!” Jerit hatiku sambil mulutku ternganga ke bawah melihat gambar depan novel Anarkis di laman web PTS tidak lama dulu. “PEH!!” Jerit batinku lagi. Rekabentuk kulit novelnya benar-benar menarik minatku selaku peminat seni visual walaupun aku bukan belajar di dalam bidang tersebut. Setelah diteliti semula, sah! Memang sama! Gaya Awai memegang senapang penembak hendap itu memang sama dengan poster Shooter lakonan Mark Wahlberg. Cuma dihias-hias sedikit bagi menampakkan perbezaan. Walaubagaimanapun, inilah diantara rekabentuk novel bergenre aksi debar (thriller) berbahasa Melayu yang paling umph! Pernah aku lihat dalam Malaysia. Pilihan dan adunan warna dan kontrasnya memang masuk dengan konsep novel. Ditambah lagi dengan pmilihan font dan warna font yang sangat sesuai. Keseluruhan rekabentuk kulit Anarkis ini menggambarkan ini adalah sebuah novel moden yang penuh aksi dan anda berbaloi memilikinya!! Sangat berbaloi bagi peminat novel-novel aksi militer seperti aku walaupun harganya lebih kurang RM30. Bertambah berbaloi dengan ketebalannya yang mencecah 600 lebih muka surat.


Kisah

Diringkaskan jalan ceritanya, Sarjan Awai anak Gamung merupakan seorang penembak hendap Gerup Gerak Khas (GGK) ATM telah ditahan dan dipenjarakan di sebuah wilayah Balkan sebelum dibawa pulang oleh kerajaan Malaysia. Setibanya di Malaysia, diharapkan sinar yang ceria bakal mencerahi hidupnya kembali selepas terpenjara selama lima tahun di wilayah Balkan atas satu peristiwa ketika menyertai pasukan pengaman Malaysia di Bosnia. Rupa-rupanya tidak! Hatinya hancur luluh apabila mengetahui bahawa isteri yang dicintai telah meninggalkannya dan berkahwin dengan seorang doktor yang kaya-raya. Huh! Memang kecewa habis!

Keadaan hidupnya menjadi semakin parah apabila dirinya dipersalahkan atas kematian seorang diplomat Britain, Sir Anthony Morse dan peguamnya sendiri, Jagjit Kaur. Dia terpaksa melarikan diri dari kesalahan yang dia sendiri tidak lakukan dan juga kehilangan kepercayaan ke atas sistem perundangan yang dirasakan tidak akan dapat membelanya. Untuk menjadikan suasana menjadi lebih aksi, sekumpulan tentera upahan dari British telah datang ke Kotaraya Kuala Lumpur untuk memburunya. Misi mereka: Sarjan Awai mesti mati!
Apabila keselamatan dan nyawa anak dan bekas isteri mula diancam, dia mula berhenti berlari, dari diburu, dia mula menjadi pemburu, kemusnahan mengikut jejak-jejak langkahnya. Tiada siapa yang dapat menghalangnya (Kecuali Allah), tiada undang-undang yang dapat menyekatnya! Anarkisme menguasai dirinya!!

Fuh!! Memang selak muka surat punya novel (a page turner). Macam ada gam pula kat Anarkis ni. Aku menghabiskan novel yang mukasuratnya lebih dari enam ratus ini lebih kurang dua hari sahaja. Penuh dengan aksi militer. Diantara babak yang aku gemar adalah ketika Sarjan Awai cuba menyelamatkan Dr. Margie yang diculik oleh Ervin di Priboj, Bosnia. Memang mendebarkan.

Keseluruhannya, karya Khairul Nizam Khairani ini memang agak berat dan beliau nampaknya ada melakukan kajian sebelum menghasilkan Anarkis. Walaupun jalan ceritanya ada sedikit biasan dari plot Shooter, tetapi Khairul Nizam Khairani ada olahannya tersendiri yang jika Anarkis dihasilkan menjadi filem, aku rasa Anarkis ini adalah lebih bagus dan berat dari Shooter.
Sebenarnya Anarkis ini ada sangkut-paut sedikit dengan novel Khairul yang sebelum ini, iaitu Kudeta Intro dan Kudeta Klimaks. Novel ini sebenarnya best! Tetapi yang tidak mengebestkan itu adalah kerana ceritanya dibahagi dua bahagian. Aku tak suka la. Mula-mula sekali aku beli Kudeta Klimaks, mula-mula baca memang tak faham apa. Lepas diselidiki ketidakfahaman aku itu, baru aku tahu bahawa novel yang aku beli ini adalah bahagian kedua. Sudah! Nak kena beli dulu bahagian yang satu baru faham, Kudeta Intro. Satu hal pula nak kena pergi kedai cari bahagian yang pertama itu. Pulak dah!! Kehabisan stok pulak kat kedai-kedai buku. Menyampah betul. Lama juga la Kudeta Klimaks tu aku peram buat pekasam lantaran ketiadaan bahagian pertama.

Yang tidak Gemar

Apa yang aku tidak gemar tu? Hahaha…!! Aku sebenarnya agak tidak suka atau menyampah dengan watak Arman Ghani tu. Macam playboy je. Wataknya benar-benar mengingatkan aku kepada Tony Stark, Ironman, dan aku memang meluat habis dengan watak Tony Stark tu, huh!. Watak orang kaya perasan bagus. Berbanding watak Awai, aku lebih suka watak Awai itu dari Arman Ghani berkali ganda. Satu lagi, setiap kali watak Arman Ghani muncul, aku terbayang watak Arman dari kumpulan Gigi, seolah-olah Arman Gigi itulah watak Arman Ghani. Kelakar la pulak aku rasa. Arman Gigi yang playboy dalam Anarkis, hahaha…!! Tetapi oleh kerana aksi debar yang ditampilkan itu lebih menjadi keutamaan aku, terpaksalah aku abaikan (ignore) ketidak gemaran aku itu.

Kesimpulannya, Anarkis merupakan sebuah novel yang berjaya memenuhi tuntutan nafsu membaca aku terhadap novel-novel aksi debar berbahasa Melayu yang berkonsep moden. Aku sayang novel ini. Terasa tidak jemu memandang kulit novel ini banyak–banyak kali. Dan yang paling best, ia tidak dipecah dua bahagian. Jadi ia tidak mengganggu mood membaca aku. Bagi peminat-peminat novel aksi militer, boleh dapatkan segera. Berbaloi beb!

Selasa, 19 Oktober 2010

Akhirnya, Iran Bersekutu Dengan Amerika Soal Afghanistan



Selasa, 19/10/2010 07:35

Akhirnya, Iran dengan terang-terangan bersekutu juga dengan AS, NATO, Uni Eropa dan PBB untuk membicarakan Afghanistan.

Negeri yang dipimpin oleh Mahmoud Ahmadinejad—dikenal sangat vokal dalam menyumpahi Amerika—itu bergabung dalam pertemuan tingkat tinggi di Roma, Italia pada Senin (18/10).

Tanggapan Amerika? Sama sekali tidak masalah.

"Kami ditanya apakah kami punya masalah dengan keterlibatan Iran, dan kami katakan 'Tidak,'" kata Holbrooke, wakil khusus AS untuk Afghanistan dan Pakistan.

"Kami menyadari bahwa Iran memiliki peran dalam penyelesaian situasi damai di Afghanistan. Jadi Amerika Serikat tidak ada masalah dengan keterlibatan mereka. "

Iran juga mengirim utusan khusus untuk Afghanistan dan Pakistan, Mohammed Ali Ghanazadeh. Selain dari Iran, 10 negara anggota Organisasi Konferensi Islam (OKI) juga diundang. (sa/wb)


_______________________________________________________________________

Tu diaaaaaa!!!

Aku dari dulu memang tak percaya kat Iran ni. Kritik Israel, buah-buahan dari Israel boleh pulak masuk ke pasaran Iran. Sinagog-sinagog Yahudi dan gereja bersepah di ibu kota Tehran, tapi masjid Sunni satu pun takdak! Orang-orang sunni nak solat Jumaat pun tidak dibenarkan! Walaupun di pinggiran kota. Hentam Amerika, askar-askar syiah pula siap menyertai tentera AS serang Afghanistan. Hipokrit betul.

Fikir balik, kenapa Hamas yang menang pilihanraya secara telus Amerika tak mahu jumpa dan pandang, sebaliknya Iran yang lantang mengkritiknya dan kekasihnya Israel mahu juga dia pandang dan dengar apa yang mahu dikatakan Iran. Dengan Hamas tak boleh pandang langsung walaupun Hamas hanya mengancam Israel bukannya AS. Baca diantara dua garis (read between the line). Mereka semua hanya bersandiwara. Ayat mahu menyerang Iran sudah bertahun-tahun dilagukan Israel dan Amerika, tetapi mana tindakannya. Diplomasi sana, diplomasi sini. Sewaktu melanggarAfghanistan dan Iraq, mana ada diplomasi-diplomasi, kata dua je bagi, tak setuju serang terus! Ha!! Ni boleh duduk semeja pula hal Afghanistan.

Muslim Sunni Dilarang Laksanakan Shalat Jumat di Beberapa Wilayah Teheran

Selasa, 19/10/2010 08:42 WIB
Pemerintah Iran melarang pelaksanaan shalat Jumat bagi umat Islam Sunni Jumat lalu di beberapa pinggiran ibukota Teheran, meskipun faktanya bahwa muslim Sunni tidak memiliki satu masjidpun yang bisa dipakai untuk melaksanakan shalat Jumat di ibukota Teheran.

Situs Sunni Online yang merupakan situs resmi komunitas muslim Sunni di Iran melaporkan bahwa: Telah terjadi pelarangan untuk melaksanakan shalat Jumat pada pekan ini, khususnya di dalam Shahrak Danesh yang terletak di pinggiran kota Quds dan di beberapa daerah pinggiran lainnya.

Seorang pejabat dari sebuah kelompok advokasi dan reformasi Iran dalam mengomentari insiden ini menyatakan bahwa adanya kontradiksi yang sangat jelas dalam pelaksaan dari instansi yang terkait dengan masalah ini. Karena sebelumnya kementerian dalam negeri Iran dalam pertemuannya dengan beberapa anggota parlemen Sunni di dewan beberapa waktu lalu, menyatakan bahwa kementerian dalam negeri menolak segala jenis pelarangan ibadah dari muslim Sunni yang ada di Iran.

Selain itu telah dinyatakan dalam konstitusi negara Iran bahwa adanya doktrin atas kebebasan menjalankan praktek ibadah untuk semua agama yang ada di Iran. Namun faktanya, tetap ada praktek-praktek pelarangan untuk muslim Sunni menjalankan ibadah mereka yang bertentangan dengan pernyataan pejabat dan konstitusi yang ada.

Sebagai catatan, di ibukota Iran Teheran banyak terdapat gereja maupun sinagog, namun satupun tidak ada masjid untuk muslim sunni di kota tersebut.(fq/so)

Kepala Polisi Dubai: Tersangka Pembunuh Mabhuh Ditangkap di Kanada


Selasa, 19/10/2010 15:49


Kepala kepolisian Dubai Dahi Khalfan Tamim mengklaim bahwa salah satu tersangka yang terlibat dalam pembunuhan pejabat tinggi Hamas Mahmud al-Mabhuh telah ditangkap di Kanada, seperti dilaporkan situs Al Jazeera Selasa (19/10). Namun Khalfan tidak memberikan rincian lebih lanjut tentang penangkapan tersebut.

Informasi ini datang hanya beberapa hari setelah Khalfan menyatakan bahwa tersangka pembunuh Mabhuh ditangkap di salah satu negara Barat beberapa waktu yang lalu, tanpa diumumkan, ia menjelaskan bahwa negara barat tersebut tidak memberikan informasi apapun yang menyatakan bahwa terdakwa masih dalam tahanan mereka atau tidak.

Tiga minggu lalu, kepala polisi Dubai ini mengumumkan bahwa tersangka lain juga telah ditangkap pada bulan Januari lalu.

Majalah Der Spiegel Jerman, yang pertama kali mengungkapkan adanya penangkapan seorang tersangka dalam kasus pembunuhan Mabhuh, setelah lebih dari lima bulan dirinya ditemukan tewas di sebuah hotel di emirat Teluk.(fq/aljzr)
___________________________________________________________________________


Anda berharap bahawa ahli komplot untuk membunuh Mabhuh itu akan dapat didakwa dan dikenakan hukuman setimpal? Tunggulah kucing anda yang bernama tompok itu tumbuh tanduk. Kenapa pihak berkuasa barat tidak memaklumkan penahanan para suspek kepada pihak polis Dubai? Kerana mereka semua memang mahu Mabhuh mati. Agen-agen Mossad ini memang telah melakukan apa yang mereka mahu. Perlu ingat, negara-negara Barat sememangnya penyokong kuat Israel. Jadi sekarang giliran pihak barat pula memainkan peranan untuk menenggelamkan isu pembunuhan Mabhuh. Penangkapan itu bertujuan untuk melindungi mereka dari ditangkap oleh pihak berkuasa Dubai dan mereka yang benar-benar mahu menuntut bela atas kematian Mabhuh dari segi jalan keras atau melalui undang-undang penghakiman. Sekarang mereka terpaksa bermain tali kerana ketua polis Dubai iaitu Dahi Khalfan Tamim begitu berusaha keras untuk menjejak para agen-agen Mossad itu.


Ingat tidak lama dulu, ketua polis Dubai ini telah diberi ancaman bunuh (aku syak agen Mossad) agar membatalkan niatnya untuk meneruskan siasatan kes pembunuhan Mabhuh. Mahu mengharapkan Interpol? Fikir balik, siapa yang mengawal Interpol?

Isnin, 18 Oktober 2010

Tiada tajuk






Lukisan aku? Oh bukan... Ini adalah hasil karya adikku yang sedang berada di tingkatan empat sekarang. Anda tidak faham apakah maksud lukisan-lukisan ini? Jangan tanya aku. Aku pun tak faham. Dia ni sebenarnya sudah terpengaruh dengan Alexxius. Namanya Ace. (Bukan nama sebenar)

Jumaat, 8 Oktober 2010

Meski Sudah Minta Maaf, Pakistan Tidak Akan Buka Perbatasan untuk NATO


Jumat, 08/10/2010 10:35 WIB



Pakistan mengatakan tidak akan membuka kembali jalur pasokan kunci untuk pasukan NATO ke Afghanistan meski sudah ada permintaan maaf dari AS atas serangan mematikan lintas-perbatasan baru-baru ini.

Pakistan telah mendiblokir rute pasokan NATO ke Afghanistan, untuk delapan hari berturut-turut pada hari Kamis kemarin.

Pejabat Pakistan mengatakan pos perbatasan yang merupakan kunci masuknya pasokan untuk NATO akan tetap ditutup dalam beberapa hari mendatang sebagai bagian dari pembalasan terhadap serangan NATO baru-baru ini yang menewaskan tiga tentara Pakistan di sebuah pos di dekat perbatasan Afghanistan.

Penutupan akan terus berlanjut meski sudah ada permintaan maaf resmi oleh Duta Besar AS di Islamabad Anne Patterson atas serangan dan pelanggaran yang telah mereka lakukan. Permintaan maaf itu muncul setelah NATO mengakui bahwa dua helikopter mereka telah memasuki wilayah udara Pakistan.

Pejabat politik dan militer senior di Islamabad dilaporkan menekankan bahwa pasukan pimpinan Amerika harus menerima tanggung jawab dan meminta maaf atas pelanggaran wilayah udara Pakistan baru-baru ini.

Laporan-laporan mengatakan ratusan kendaraan NATO, termasuk truk tanker dan kontainer terpaksa diparkir di berbagai bagian wiayah barat laut Pakistan dekat perbatasan Afghanistan. Dan setidaknya 55 tanker bahan bakar NATO telah diserang oleh Taliban selama seminggu terakhir.

Pakistan memblokir rute pasokan utama sebagai bentuk protes kepada pasukan pimpinan Amerika dan serangan pesawat tak berawak terhadap negara itu pekan lalu.

Pemblokiran itu, tetap tidak menghentikan pasukan AS dari melakukan serangan yang tidak sah di wilayah Pakistan. Dalam insiden terbaru dari serangan tersebut, pesawat pembom tak berawak AS menewaskan sedikitnya empat orang di Pakistan pada hari Kamis.

Pemerintah Pakistan bersikeras serangan udara terhadap wilayah mereka yang dilakukan oleh AS tidak bisa dibenarkan.

Kementerian luar negeri Islamabad mengatakan serangan yang tidak sah tidak dibenarkan.

"Kami percaya bahwa serangan tersebut kontra-produktif dan juga merupakan pelanggaran kedaulatan kami," kata juru bicara Kementerian Luar Negeri Pakistan Abdul Basit kepada wartawan, Kamis kemarin (7/10).

Hampir 150 orang, kebanyakan dari mereka warga sipil, telah tewas dalam serangan pesawat tak berawak AS pada bulan September.(fq/prtv)

Sabtu, 25 September 2010

Dash Berlin


Akhirnya, aku terjumpa juga seorang komposer trance yang boleh menyaingi atau setanding ATB bagi aku. Namanya Dash Berlin, albumnya yang pertama diterbitkan pada October 2009. Apa yang aku boleh katakan di sini, trance-trancenya memang dahsyat dan hebat, tak tahu macam nak cerita. Boleh kata hampir semua track-track di dalam The New Daylight mempunyai keunikan tersendiri. Aku pun tak tahu nak kata track mana yang paling memikat jiwa, semuanya unik. Diantara yang aku mahu ceritakan di sini ialah track Believe In You, di mana Dash bergabung dengan Sarah Howells Secede. Dengarkan bagaimana seninya Dash mengadun muzik pada peringkat buildup Believe In You (Peringkat permulaan lagu trance dipanggil buildup, manakala tempoh penyejukkan dipanggil breakdown), ambient habis! Digabungkan pula dengan suara Sarah Howells yang mashyuk, phuh!. Sedih je rasa track ni.

Kebanyakkan trance-trance Dash dalam album ini berentak sedih. Cuba layan Waiting di mana vokalnya dilagukan oleh Emma Hewwit. Memang sedih, Dash juga menyulam bunyian piano pada track ini yang akan menjadikan Waiting lebih menyentuh jiwa, dan ia dapat didengari pada minit ke 1.29 sebelum ia menjadi rancak semula dengan bunyian synthesizer dan kemasukkan beat. Lagu Never Cry again juga memang ….. huh! Aku pun tak tau nak kata apa. Lagu ni ada dua versi, satu versi asli (original) dari Dash Berlin, kedua diadun semula oleh Jorn Van Deynhoven. Lagu yang sama, tapi penghayatan yang berbeza di antara dua versi ini. Versi Jorn lebih rancak, hard beat dan bersifat epic. Manakala versi Dash lebih santai, tenang dan sedih. Apa-apa pun aku suka kedua-dua versi!!

Kesimpulannya, Dash berjaya memikat aku dengan trance upliftnya yang unik dan ada identitinya yang tersendiri. Sebenarnya banyak lagi komposer-komposer trance yang dahsyat-dahsyat seperti Dash Berlin, ATB, Sash dan Armin. Ada masa aku akan kongsikan lagi.Caloo!


Kita layan dulu Believe In You!


TWIN X



PPPEHH!! Tiada apa yang aku dapat katakan tatkala mengikuti siri TWINX ini yang sudah masuk sehingga isu ketiga ini melainkan kekaguman tahap tinggi. Memang dahsyat lukisan-lukisan mekanikal yang dipersembahkan oleh saudara Pac siap ada penerangan lagi, penerangan yang kalau siapa tak tahu berkenaan hal-hal mekanikal dan jentera memang tak tahu kena tipu bulat-bulat. Haha..! Sebenarnya aku pun tak tahu betul ke tak yang apa saudara Pac terang tu, kiranya aku pun memang tak tahu sama ada dia kelentong atau tidak. Haha…! Mungkin saudara Azrul Jaini tahu kot, penjana magentik tolak balik berempatlah, penjana magnetik simplex lah, positron cannonlah, aku pun tak tahu ada betul ke tak benda-benda ni, tapi memang sejuk! (cool!).

Jalan cerita


Jalan ceritanya dirancang dengan agak teliti dan berkembang dengan sekata dan diselit dengan pergolakan emosi yang berjaya untuk aku memahami perasaan mereka seperti betul, terutamanya detik-detik debar ketika koloni A.C.R.M 90 diserang dan dimusnahkan oleh sebuah mobile armour yang tidak diketahui. Pac berjaya menghidupkan suasana kekalutan yang berupaya membuatkan aku seperti berada di situ, dan aku juga terasa perasaan marah serta cemas ketika Aizam melihat koloninya telah musnah. Mana tak marah, ahli keluarganya ada di situ. Peristiwa ini juga mengingatkan aku babak koloni Junius 7diserang oleh Earth Alliance dengan ratusan misil nuklear yang mencetuskan konflik hebat diantara ZAFT dan Earth Alliance dalam Gundam Seed.

Aku juga teringat satu babak di mana Orbital elevator dimusnahkan Gundam 00 + Raiser di mana serpihan-serpihannya yang besar menghempas permukaan bumi pada ketika peperangan berkecamuk hebat diantara Celestial Being dengan musuh-musuh mereka yang akhirnya mereka terpaksa melupakan sekejap pertempuran diantara mereka dan bersatu untuk mengurangkan serpihan-serpihan Orbital Elevator itu dari menghempas bumi untuk mengelakkan kematian orang awam. Yang ini adalah di antara babak yang paling mendebarkan dalam Gundam 00 Musim ke 2 bagi aku.

Konflik bertambah parah apabila Aizam dapat mengesan mobile armour yang telah menyerang kolni tempat tinggalnya, dan dia berasa amat terkejut kerana Mobile Armour itu sama dengan miliknya. Maka bermulalah konflik dan pertempuran di antara mereka. Siapa sebenarnya pemandu mobile armour itu dan kenapa tiba-tiba sahaja dia menyerang ACRM90? Nak tahu jawapannya kenalah sambar tiga-tiga siri ini. Dan isu ketiga ini bukanlah penamat ceritanya, dan ia akan bersambung.

Memang layak komik ini memenangi anugerah Komik Terbaik 2010 dari Pekomik. Aku sangat tertunggu-tunggu jika ada sesiapa yang berminat untuk menganimasikannya, tapi tak mahulah animasinya buat loleh-loleh. Buat elok-elok ha!! Kalau boleh grafik mahu macam Gundam 00. Phuh!!


Tambahan: Lukisan kesan khas letupan, dan peluru dalam Twinx agak kurang memuaskan dan memberi kesan. Kelihatan letupan-letupan yang terhasil seperti asap putih yang berkepul-kepul sahaja dan mengurangkan kesan dramatik sewaktu babak letupan itu berlaku, manakala peluru laser pula sepatutnya ditambah kesan (effect) outerglow supaya dapat memberi lebih impak pada babak pertempuran.

Satu lagi, lukisan-lukisan bangunan dan struktur mekanikal itu kalau boleh janganlah terlalu bersih sangat, baru ada unsur-unsur realistik. Ada bahagian yang perlu bersih dan ada juga bahagaian yang perlu ada sedikit kesan burn (karat,sedikit calar-calar, lumut ke... gitulah).

Ini sekadar saranan sahaja.

Ahad, 5 September 2010

Apa isunya?




Entri ini sebenarnya sudah lama ditaip, tetapi aku masih berfikir-fikir mahu menerbitkannya atau tidak. Setelah difikir agak mendalam, aku mengambil keputusan untuk menerbitkannya atas alasan-alasan yang aku tidak mahu beritahu. Maaf jika bahasanya sedikit kasar.

___________________________________________________________________________________

Orang bukan Islam tidak boleh masuk ke dalam masjid? Kerana mencemar kesucian Islam? Tidak menutup aurat? Berhadas besar? Apa yang hangpa merepek ni? Habis tu Sayidina Omar Al Khattab masuk Islam di depan Rasulullah di mana? Habis tu Kristian Najran yang mahu menemui Baginda Rasulullah untuk berhujah dengan baginda berkenaan kenabian di mana? Seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Ishak (Lihat buku Religious Minority From Shariahs Perspective oleh Dr Yusuf Al Qardhawi).

Ohohoho..! Habis tu mereka semua yang bukan Islam tu bukan berhadas besar ke? Habis tu setiap kali upacara akad nikah di masjid yang disertai oleh beberapa wanita muslim yang tidak menutup aurat di dalam masjid tu apa cerita? Hukum menutup aurat tu wajib ke atas siapa sebenarnya? Habis tu hasil keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-90 yang bersidang pada tahun 1 Mac 2010 hangpa mahu tendang ke mana?

Berkenaan tidak membenarkan orang bukan Islam tidak boleh masuk ke masjid dan ruang solat atas alasan mahu menjaga kesucian agama Islam tu atas hujah apa sebenarnya? Islam yang diturunkan oleh Allah SWT ke atas umat manusia ini sudah lengkap. Faham tak maksud lengkap tu? Lengkap dengan semua aspek (tak payah kot aku nak huraikan di sini kerana kita semua sudah sedia maklum) termasuklah aspek-aspek yang menjaga kesucian agama Islam itu sendiri. Maksudnya Islam itu juga dilengkapi dengan aspek-aspek keselamatan (security) untuk menjaga kesuciannya dari ternoda, dan sistem keselamatan itu akan terjana dengan automatik jika kita ikut saja segala perintah Allah melalui Al Quran dan Al Hadis dengan ikhlas. Segala-galanya yang dibenarkan dan dilarang oleh Islam itu adalah sudah cukup untuk menjaga kesucian Islam dari dinodai tanpa perlu dirombak oleh manusia.

Jadi jika kita melanggar sesuatu yang telah dilarang oleh Islam itu atau mengharamkan sesuatu yang telah halal dalam Islam, maksudnya secara automatik juga kita telah mematikan sistem keselamatan yang menjaga kesucian agama Islam dan membuatkan Islam nampak BURUK! Walhalnya Islam tidak mengajar apa yang kita lakukan itu. Kita yang BURUK itu! Dua dosa kita dapat, dosa melanggar larangan agama dan dosa memberi tanggapan yang buruk ke atas agama Islam.
Jika Islam membenarkan masjid boleh dimasuki oleh orang bukan Islam, ini bermakna masuknya seorang yang bukan Islam itu ke dalam masjid itu tidak langsung mencemarkan kesucian Islam. Jadi siapa yang mengada-ngada mengatakan orang bukan Islam yang masuk ke dalam masjid dengan niat yang baik itu sebagai mencemar kesucian Islam itu sebenarnya telah mengharamkan sesuatu yang telah dihalalkan oleh Islam.

Setiap sesuatu yang dibenarkan dan diharamkan oleh agama Islam itu ada hikmah disebaliknya. Begitu juga dengan kebenaran ke atas orang bukan Islam yang mahu masuk ke dalam masjid, tentu ada hikmahnya. Terutama dalam aspek dakwah, ini akan memberi mereka peluang melihat bagaimana umat Islam beribadat dan membuka hati mereka untuk mengenali Islam dengan lebih dekat.

Jadi? Apa ISUNYA? Amat malang ada pula individu yang terus marah dan menjatuhkan hukum atas nasihat sebelah pihak tanpa mendengar pendapat sebelah pihak lagi. Perlukah aku membuka kembali kisah mengenai keadilan hakim di dalam kes Sayidina Umar Al Khattab dan perisainya itu? Tepuk dada, tanyalah Iman.

Sabtu, 28 Ogos 2010

Gantz




Argghh!! Aku dah tak sabar nak tunggu, aku teringin melihat bagaimana aspek mekanikal di dalam manga Gantz direalitikan di dalam filem aksi sebenar ini ini yang akan ditayangkan awal tahun depan. Tetapi aku tidak tahulah masuk Malaysia ke tak filem ini.

Jumaat, 30 Julai 2010

Maraknya Tato Ataturk Di Turki Menolak Negara Islam



Jumat, 30/07/2010 05:26

Tato tanda tangan Mustafa Kemal Ataturk, Bapak Sekuler Turki yang membabat Islam di masa lalu, sekarang tengah populer di kalangan kaum muda Turki. Ada apa?

"Tato ini semakin populer setiap hari, terutama di kalangan kaum muda," kata Murat Arti, seorang seniman tato dan pemilik kios Tattoo Murat di distrik Sisli Istanbul.

"Mereka (kaum muda Turki yang sekular, Red) pikir pemerintah sedang mencoba untuk membuat mereka lupa akan Ataturk. Pemerintah bahkan mencoba untuk mengubah konstitusi sekarang."

Partai Keadilan dan Pembangunan (AKP), partai yang berkuasa di Turki saat ini memiliki akar dalam Islam politik, dan telah memperburuk kekhawatiran di kalangan oposisi anggota partai sekuler yang memiliki rencana jangka panjang untuk mengubah negara ini dari sekuler menjadi negara republik Islam.

Frekuensi pembuatan tato tanda tangan "K. Ataturk" meningkat datang sebagai reaksi terhadap referendum konstitusi di Turki.

AKP mengusulkan referendum agar amandemen konstitusi berlangsung, dan dengan demikian, ini membuat oposisi lebih waspada bahwa jika referendum memilih "ya" akan memberikan AKP kekuasaan terlalu besar atas Mahkamah Konstitusi dan dewan tertinggi jaksa penuntut umum dan hakim dan selanjutnya konsolidasi partai kekuasaan.

Maraknya tato ini jelas merupakan sebuah usaha sekular yang ingin Turki tetap sekular. (sa/aby)
_____________________________________________________________________


Tangan-tangan yang tersembunyi (The Hidden Hand) mula mengatur langkah untuk menjatuhkan kerajaan Turki pimpinan mereka-mereka yang berhaluan Islam. Mereka mula mempergunakan anak-anak muda Turki yang hanyut dengan arus sekular untuk mendesak para pemimpin politik haluan sekular agar mencari jalan bagaimana untuk menyekat pengaruh Islamisasi di dalam pentadbiran Turki yang sedang berkemabang pesat. Terutamanya selepas tragedi Kapal Mavi Marmara yang telah mengorbankan beberapa warga Turki, tragedi yang berjaya membangkitkan semangat Islam yang sudah lama pudar kesan dari proses sekularisasi puluhan tahun. Ia juga salah satu cara juga yang digunakan oleh The Hidden Hand dalam siri-siri awal kempen mereka untuk menjatuhkan Khilafah Othmaniah dahulu.

Mengapa AKP mengusulkan amandemen konstitusi berlangsung? Ini boleh memberi mereka kuasa yang lebih besar dalam melakukan operasi Islamisasi besar-besaran di dalam pentadbiran Turki dan seterusnya menjadi Turki sebuah kuasa baru dunia Islam. Ini sangat-sangat memanaskan punggung para puak-puak sekularis dan kemelis dan juga segala anak-anak Satanism.
Apa yang mereka takut? Suka sangatkah mereka 'kebebasan' yang mereka banggakan sangat-sangat itu. 'Kebebasan' yang hanya dicedok dari takrif kebebasan ala humanism atau dari takrif kalangan bukan Islam? 'Kebebasan' yang membuatkan maksiat dan kejahatan berleluasa? Itu bukan kebebasan, itu adalah bala! Bala yang bakal mengundang bencana dari Rabbul Jalil jika tidak diubah situasinya oleh rakyat-rakyat Turki yang bertanggungjawab. Ia adalah Fardhu Kifayah bagi rakyat Turki yang beragama Islam. Adakah mereka tidak mengambil iktibar dari Bosnia-Herzegovina?