Selasa, 19 Oktober 2010

Kepala Polisi Dubai: Tersangka Pembunuh Mabhuh Ditangkap di Kanada


Selasa, 19/10/2010 15:49


Kepala kepolisian Dubai Dahi Khalfan Tamim mengklaim bahwa salah satu tersangka yang terlibat dalam pembunuhan pejabat tinggi Hamas Mahmud al-Mabhuh telah ditangkap di Kanada, seperti dilaporkan situs Al Jazeera Selasa (19/10). Namun Khalfan tidak memberikan rincian lebih lanjut tentang penangkapan tersebut.

Informasi ini datang hanya beberapa hari setelah Khalfan menyatakan bahwa tersangka pembunuh Mabhuh ditangkap di salah satu negara Barat beberapa waktu yang lalu, tanpa diumumkan, ia menjelaskan bahwa negara barat tersebut tidak memberikan informasi apapun yang menyatakan bahwa terdakwa masih dalam tahanan mereka atau tidak.

Tiga minggu lalu, kepala polisi Dubai ini mengumumkan bahwa tersangka lain juga telah ditangkap pada bulan Januari lalu.

Majalah Der Spiegel Jerman, yang pertama kali mengungkapkan adanya penangkapan seorang tersangka dalam kasus pembunuhan Mabhuh, setelah lebih dari lima bulan dirinya ditemukan tewas di sebuah hotel di emirat Teluk.(fq/aljzr)
___________________________________________________________________________


Anda berharap bahawa ahli komplot untuk membunuh Mabhuh itu akan dapat didakwa dan dikenakan hukuman setimpal? Tunggulah kucing anda yang bernama tompok itu tumbuh tanduk. Kenapa pihak berkuasa barat tidak memaklumkan penahanan para suspek kepada pihak polis Dubai? Kerana mereka semua memang mahu Mabhuh mati. Agen-agen Mossad ini memang telah melakukan apa yang mereka mahu. Perlu ingat, negara-negara Barat sememangnya penyokong kuat Israel. Jadi sekarang giliran pihak barat pula memainkan peranan untuk menenggelamkan isu pembunuhan Mabhuh. Penangkapan itu bertujuan untuk melindungi mereka dari ditangkap oleh pihak berkuasa Dubai dan mereka yang benar-benar mahu menuntut bela atas kematian Mabhuh dari segi jalan keras atau melalui undang-undang penghakiman. Sekarang mereka terpaksa bermain tali kerana ketua polis Dubai iaitu Dahi Khalfan Tamim begitu berusaha keras untuk menjejak para agen-agen Mossad itu.


Ingat tidak lama dulu, ketua polis Dubai ini telah diberi ancaman bunuh (aku syak agen Mossad) agar membatalkan niatnya untuk meneruskan siasatan kes pembunuhan Mabhuh. Mahu mengharapkan Interpol? Fikir balik, siapa yang mengawal Interpol?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan