Isnin, 28 Disember 2009

Budak Takraw




Memang mengagumkan! Memang mengujakan! Itulah perasaan aku apabila menatap helaian-helaian Budak Takraw. Lukisannya sungguh cantik, penceritaannya hidup, dialog dia selamba lawak. Anshari berjaya mereka cipta dunia persekolahan dengan baik. Bagi aku, Budak Takraw boleh dikategorikan sebagai diantara komik Malaysia yang terbaik. Memang penuh dengan unsur-unsur tempatan dan dalam masa yang sama unsur-unsur itu juga boleh difahami dengan mudah oleh bangsa lain dengan penyampaian visualnya yang tersendiri itu.

Walaubagaimanapun, masih terdapat beberapa kecacatan lukisan yang perlu diperbaiki oleh Anshari. Kecacatan-kecacatan tersebut mungkin tidak dikesan oleh mereka yang minat membaca sahaja, tetapi tidak bagi aku yang memang meneliti setiap lukisan-lukisan yang terdapat di dalam panel-panel setiap komik-komik mahupun karya-karya seni pandang yang lain yang aku hayati. Tapi tak mengapa, aku masih boleh memaafkan kecacatan-kecacatan tersebut memandangkan ini baru isu pertama, dan juga kecacatan-kecacatan itu masih tidak menjejaskan penghayatan aku terhadap komik tersebut. Cuma diharapkan, tingkatkankah lagi mutu lukisan Budak Takraw dalam isu-osu yang akan datang.

Dalam bab ketelitian ini, aku memang tabik habis dekat mangaka-mangaka (pelukis komik) Jepun. Mereka tidak berkompromi walaupun sedikit kecacatan yang ada dalam lukisan mereka. Contoh-contoh yang boleh diberikan seperti Eyesheild 21, Naruto, Bakuman. Cuba lihat lukisan-lukisan dalam komik ini, begitu tepat dan sukar sekali mencari kecacatan lukisan dalam konteks dunia yang mereka persembahkan dalam komik mereka itu. Itu sebab karya-karya mereka begitu digemari seantero dunia oleh pelbagai bangsa selain dari plot, dan dialog yang bagus. Kita pun sebenarnya ada pelukis-pelukis yang berbakat sebegitu seperti Ben dan Juice, ha tak lupa Fakhroul Anour. Tapi tak ramai. (Maksudku tak ramai yang menampilkan diri sehingga aku boleh mengenali mereka).

Apa-apa hal pun, Budak Takraw memang betul-betul menarik perhatian aku. Ia membuatkan aku tiba-tiba saja teringin nak merasa kembali zaman persekolahan dulu. Betul! Aku tak tipu! Memang aku rasa macam tu. Tiba-tiba saja aku teringat akan kenangan-kenangan sewaktu di zaman sekolah. Macam-macam ada, ada pahit, ada manis, ada masam, ada masin, tapi yang paling banyak merapu-rapu la. Oleh yang demikian membuatkan tiba-tiba sahaja aku terfikir, aku teruja membaca Budak Takraw kerana dunia persekolahannyakah atau unsur sukan sepak takraw yang dibawanya? Aku pun sudah terkeliru. Keliru engkau keliru, memilih warna hidupmu… Hah Sudah! Pi nyanyi lagu Now See Heart pulak.

Baik, berbalik kepada soal tadi. Aku memang tak kisah pun apakah yang menyebabkan aku tertarik dengan Budak Takraw ni. Tapi yang pasti, Budak Takraw telah berjaya menawan hatiku. Chee..wah! Aku amat menanti-nantikan isu yang seterusnya. Tak sabar sungguh nak tunggu. Cepat la keluar weh!!


Smash 20



Smash 20, sebuah karya seni pandang (visual) dari Foner, seorang mahasiswa universiti. Kalau tak silap aku UIA kot. Kalau silap tolong tegur. Ringkasnya ia mengisahkan mengenai Ehsan Fairuz, seorang pemain badminton yang telah kehilangan ingatan akibat satu peristiwa yang mungkin akan diberitahu dalam isu yang seterusnya. Bagi aku, Smash 20 memang menarik minatku sebagai pencinta karya seni pandang, khususnya bidang perkomikan ini walaupun bidang yang ku pelajari jauh menyimpang dari perkara-perkara yang bersangkut-paut dengan seni kreatif. Jalan cerita Smash 20 juga mudah difahami oleh semua peringkat.

Apabila menyelak helaian pertama, hatiku berbisik.. Wuiyoo! Dengan penuh keterujaan. Konsep lukisan Foner adalah berbentuk manga dan ini menambahkan lagi keterujaan aku sebagai peminat manga. Foner berjaya menghidupkan suasana dengan atur letak panel dan dialog yang sangat bersesuaian. Jadi aku dapat merasakan emosi watak-watak yang ada dalam Smash 20 dengan berkesan, sama ada sedih, marah, gembira mahupun detik-detik debar. Adik bongsu aku kata, macam baca anime. Membacanya membuatkan semangat melukis aku naik mendadak. Aku terus capai G-Pen yang aku beli lebih kurang lima bulan lepas kat Bukit Melawati dan menconteng-conteng kertas sesuka hatiku. Akhirnya aku sendiri pun tidak faham apa yang aku lukis itu.

Walaubagaimanapun, masih banyak kelemahan yang perlu dibaiki oleh Foner dan saya yakin, dia mampu untuk memberi lebih dari apa yang dia berikan dalam isu Smash 20 yang pertama ini. Dia tahu apa yang perlu dibaiki itu, tak perlulah saya sebutkannya disini.

Aku sebenarnya sangat berminat akan konsep pemasaran komik oleh anak syarikat PTS ini iaitu Komik-M. Mudah, Menguntungkan, Bebas. Apa yang mudah, menguntungkan dan bebas itu? Mudah kerana, Komik-M memberi kebebasan kepada sesiapa sahaja yang mempunyai bakat dan minat untuk menghasilkan karya komik dan menerbitkan karya komik mereka itu. Menguntungkan maksudnya, hasil pembayaran kepada si pengkarya adalah menggunakan sistem royalti dan hakcipta seratus peratus dipegang oleh pengkarya (Itu yang penting tu! Ingat kes Ujang?). Manakala bebas pula ialah, pengkarya bebas menghasilkan bentuk cerita yang diingininya. Pengkarya boleh menghasilkan komik berbentuk pertarungan, sukan, kehidupan, dan apa saja yang diingininya, selagi ia tidak melanggar garis panduan yang telah ditetapkan oleh PTS.

Aku yakin kaedah yang diguna pakai oleh Komik-M ini akan berjaya memarakkan lagi alam perkomikan Malaysia. Aku juga yakin, tak mustahil satu hari nanti alam perkomikkan Malaysia akan menjadi industri seperti di Jepun, USA, Hong Kong dan Korea. Cuma bezanya komik-komik kita lebih menitik beratkan nilai-nilai murni berbanding karya komik luar. Selain dari melihat dunia perkomikkan Malaysia bertaraf antarabangsa, aku sangatlah ingin melihat dunia animasi tempatan berkembang dengan animasi-animasi yang berkualiti dan bertaraf intelektual, bukannya sekadar hiburan semata-mata. Apa yang aku maksudkan itu? Aha! Itu aku akan kupas dalam kemasukkan (entri) yang akan datang.

Animeshion. (Santapan audio ketika menaip : ATB – Trilogy)

Dah lama




Assalamualaikum dan Selamat sejahtera. Wah, nampaknya dah lama aku tak mengemaskini blog aku yang dah mula bersawang. Bukan apa, sebaik sahaja aku habis peperiksaan akhir tengah bulan sebelas hari tu, aku agak sibuk dengan pelbagai jenis aktiviti dan ini membataskan masaku untuk berblog. Sibuk nak raya haji, sibuk pergi mengaji kitab dan dengar kuliah-kuliah agama, sibuk jadi ustaz bidan terjun kat sekolah bapak aku mengganti seorang ustaz yang perlu pergi kursus apa tah, sibuk tolong-tolong kawan-kawan mak aku susun fail pelajar yang berlambak-lambak kat sekolah, sibuk membaca novel-novel dan buku-buku yang ada kat rumah aku, sibuk melayan filem-filem dan drama-drama Jepun yang aku salin dari cakera keras luaran dari kawan-kawanku sebelum balik bercuti, sibuk bermain game-game Ps2 yang dah dekat setahun lebih mula main tapi tak habis-habis lagi main (yang aku dah habis hanyalah satu saja, Killzone. Hari tu Battlefield 2 Modern Combat dah nak habis main, tiba-tiba pulak save game aku corrupt. Tekanan betoi!). Sebenarnya rumah aku tiada kemudahan internet, jadi sukarlah sedikit bagiku untuk mengemas kini blog ini. Jadi aku pergilah CC yang berdekatan dengan tempat aku untuk menggelamkan diriku ke dalam dunia maya yang tanpa sempadan.

Huh!! Sebenarnya bukan aku tak sempat nak kemaskini blog, selalu jugak aku pergi CC. Tapi aku pi main game, aku melepaskan segala tekanan aku dengan berperang habis-habisan dengan adik-adik aku dan kawan-kawan aku dalam COD: Modern Warfare. Memang penuh debaran kalau bermain ramai-ramai. Lagi cun kalau main secara berkumpulan. Habis segala taktik perang kami aplikasikan dalam pertempuran yang cukup sengit. Buat masa ini aku tak nampak lagi game-game FPS lain yang boleh menyaingi kualiti permainan Call Of Duty: Modern Warfare ni. Hari tu cuba main Farcry 2, uh.. tak boleh pi kalau main LAN. Kalau main kempen boleh tahan. Tapi bagi aku untuk main game LAN FPS yang terbaik, COD: Modern Warfare lah pilihan aku sebelum aku merasa Modern Warfare 2 pula.

Satu perkara lagi yang membuatkan aku begitu sibuk pada cuti ini ialah, kenduri! Ya! Musim cuti persekolahan juga lebih dikenali sebagai musim orang kahwin. Oleh kerana bapaku dan ibuku mempunyai kenalan yang begitu ramai ditambah lagi dengan status mereka sebagai guru, maka secara automatiknya banyaklah jemputan-jemputan yang kami terima setiap cuti-cuti persekolahan sebegini. Buat masa ini yang paling banyak adalah lima kenduri dalam satu hari. Peh!! Memang tak larat nak makan. Makan kenduri dah macam jadi satu pekerjaan pula. Habislah! Makin buncitla perut aku!
Musim cuti ni saja telah menyaksikan tujuh rakan persekolahan aku ketika sekolah rendah dulu dan seorang rakan sekolah menengahku melangsungkan perkahwinan bersama intan payung, jantung hati mereka. Aku selamba sahaja, pergi makan-makan, ambil-ambil gambar (yang perempuan aku tak la ambil gambar), pastu blah balik. Ada seorang kawan baikku sejak dari sekolah rendah, menengah dan sampai sekarang pun kami masih bersahabat, dengar-dengar kata dah ada jantung hatinya. Habis je kat USIM tu terus nak memadu asmara secara halal (kahwinlah..). Peh! Sedar tak sedar banyak juga kawan-kawan sekolah rendah dan menengah aku dulu yang dah jadi bapak dan mak orang. Jika aku fikir-fikir balik, kelakar pun ada. Ha..ha..ha!

Aku? Kahwin? Huh! Jangan ditanya soalan yang aku sendiri begitu kabur untuk menjawabnya. Tak termimpi aku nak kahwin dalam masa yang terdekat ini. Diri sendiri pun masih tunggang terbalik. Aku masih mahu menikmati zaman keterunaanku sepuas-puasnya.

Khamis, 5 November 2009

Michael Jackson Mangsa Pembunuhan?

Kematian Michael Jackson kini sah disiasat sebagai kes bunuh, semalam selepas hasil bedah siasat mendapati dia disuntik ubat berlebihan. Menurut rakan baik keluarga Michael, Terry Harvey, polis memaklumkan kepada keluarga Michael bahawa mereka akan mendakwa seorang atau lebih suspek dalam tempoh beberapa hari. “Perbicaraan itu membabitkan pertuduhan jenayah,” katanya.

Menurutnya, suspek terdiri daripada individu yang mengendalikan suntikan serta pihak yang
menyediakannya untuk Michael Harvey yang mengenali keluarga Michael sejak lama dulu berkata, pakar autopsi menemui banyak kesan ubat penahan sakit berkeupayaan tinggi yang dikenali dengan label Diprivan. Minggu lalu, La Toya mendakwa dia tahu siapa dalang di sebalik pembunuhan adiknya. Kata Harvey, autopsi menunjukkan Michael mati apabila Diprivan disuntik berlebihan ke dalam tubuhnya, selain sejumlah pil lain ditemui dalam perut penyanyi terbabit.

“Ada kesan jarum suntikan pada leher dan seluruh tubuhnya,” katanya.


Kemungkinan besar, kata Harvey, pihak berkuasa mendakwa suspek atas tuduhan membunuh tahap kedua, iaitu bertindak menyebabkan kematian. Katanya, keluarga Michael bekerjasama dengan pasukan penguat kuasa dadah dan polis Los Angeles bagi mengenal pasti doktor mana menyediakan ubat untuk Raja Pop itu. Mereka juga, katanya, memastikan sejak bila masalah serius itu berlaku. Dalam temu bual sama, Harvey mendedahkan, keluarga Raja Pop itu akan menyaman penganjur konsert Michael yang sepatutnya diadakan di London. Mereka dijangka memfailkan saman bernilai RM175 juta ke atas AEG sebaik saja suspek pembunuhan Michael didakwa. “AEG disaman menyebabkan kematian kerana gagal menjalankan tanggungjawab menjaga keselamatan Michael. “Syarikat itu sepatutnya boleh menyelamatkan nyawa penyanyi itu,” katanya. Harvey berkata, bapa Michael, Joe, cuba memulihkan penyanyi itu ketika dia membuat persiapan mengadakan konsert di London. “Soalnya, sejauh mana penganjur itu tahu masalah Michael dan siapa menyediakan ubat untuknya. “Semua orang tahu AEG melantik doktor bagi menjaga kesihatan Michael,” katanya.

Sementara itu, wakil AEG berkata, pihaknya melakukan apa saja yang termampu untuk
menjayakan konsert Michael. AEG juga sentiasa menegaskan Raja Pop itu sihat dan cergas sepanjang masa latihan. – agensi



Michael Jackson (MJ) was known as the most loving person in the world. He gave up most of his assets for charity and all his life, he fought for equality of the African Americans, AIDS victims, Against Drug Abuse, Against Abortion, Against Child Labor and secretly channelled his properties for the hungry children of the world. However, he wasn't peace at heart. He always think of himself as a child trapped inside a man's body. Being Peter Pan is all his dream, never to grow up, forever a child. That inspires him to build Neverland - a heaven for children. Children of all ages and races are welcomed to Neverland. MJ had so much love to give.

However, he made a mistake which he didn't know of the consequences. He saw the peaceful life his brother, Jermaine (Muhammad Abdul Aziz) had as a Muslim - true, Jermaine faced so much pressure that he moved to Bahrain. In 1989, MJ made a press conference which shocked the world, "I have seen the Islam in the life of my brother, I have read the books about Islam. And I'd love to someday feel the calmness and peace of Islam...."

Since that, MJ's life was never the same again. He was accused of so many accusations against child molestation. MJ was not someone who can deal with much pressure as he is a 'delicate child'. All the extortion and black mail followed after that. Everything he did was being seen as wrong in the eyes of the Media. All these are to influence his fans to hate MJ. If he is hated, then he would not be influencial anymore. For several years, he stayed in England. Getting motivation from a long time friend, Cat Stevens, who had converted into Islam - named Yusuf Islam. From him, MJ learnt how Yusuf had survived being Muslim. He made friends with a song writer, Zain Bhikha too, who wrote a song titled, "GIVE THANKS TO ALLAH", which he wanted MJ to sing whenever he is ready. GIVE THANKS TO ALLAH.

You can download this
song here: download (video) http://www.ziddu.com/download/6698663/YouTube-GiveThanksToAllah.flv.html link from efairy (mp3) http://www.ziddu.com/download/5617143/MichealJackson-GiveThanksToAllah.mp3.h tml

Following his trial, MJ withdrew to Bahrain, where he was the special guest of sheik Abdullah bin Hamad Al Khalifa, the son of Bahrain’s king. It was then that Michael began to give conversion more “serious thought.” MJ stayed in Bahrain for approximately 3 years. He studied Islam, the prayers and learn to read the Koran (al-Quran). Finally, he came back to Los Angeles and in November 2008 MJ had formally converted to Islam in a ceremony at a close friend’s house in Los Angeles. He perform Haj with the King of Bahrain and son on December 2008. He had a hidden agenda when he wanted to make a final comeback.

He annouced in a press conference on March 2009, "This will be my final concert. I'll see you all in July...."
He planned that during his concert, he would announce that this is the FINAL concert as he wouldn't be performing anymore. He will declare that he is a Muslim and will only sing with Yusuf Islam and Friends. At the end of the concert, he will be singing the song, "GIVE THANKS TO ALLAH" with Yusuf Islam. That is the reason why he chose London as his final concert venue instead of the USA. It was because he thought he could escape the USA's extortion, and that he could perform with Yusuf Islam who is in England.

At 12.30am, 25th June 2009, he hugged his production manager and said, "After
reherasing for 2 months, I am finally ready for the concert..." Before leaving to sleep, he waved his dancers, "It was a good night everyone. I'll see you all tomorrow..." The next thing... He was pronouced dead at 2.26am.... When 911 was called, there are so much questions asked. It is as if they didn't know who MJ is and where he lived. The questions asked are more towards to delay time. The hospital said the autopsy result can only be obtained after 2 months - very illogical as even the worst African technology could obtain the result in less than 2 weeks.

MJ's family members opt for second private autopsy as they started to feel something fishy is going on. The result came out in about 4 days - MJ was drugged with high dosage of anaesthetic - drug that brings about a reversible loss of consciousness, if used to much could stop the heart from beating. Another result which was not aired in the media was, MJ's stomach is empty of this drug, but his blood were filled with it - same case as the death of Marilyn Monroe. The private doctors also found many needle marks, afraid to be forced injections given to MJ on his bed.


In CNN Live after a week, Barack Obama was interviewed. And he said, "I love MJ, I grew up listening to his songs. It is a great loss, but rest assured that there is no conspiracy in his death..."Now, why must a President made such statement before the official autopsy result
came out? How would he know that there is no conspiracy without the post-mortem result? Seems like someone is afraid of his shadows. MJ was known to the world as a person who is against drug abuse. Why must he be addicted to drug, then? If he wanted to commit suicide, why rehearse for his concert? And why will he want to see his dancers the next day? Enough about his death. I am sure people around the world is not stupid anymore. These supreme power can fool us during the Marilyn Monroe conspiracy, Martin Luther King and Princess Diana. But in this MJ's case, they left too many loopholes for those who think...!!

MJ's family was about to give him a Muslim burial with the help of The Brotherhood of Islam. But, the CIA showed up at Neverland's door - blackmailed them that if they do so publicly, Katherine (MJ's mother) would be pull off from MJ's 3 children's custody as well as MJ's estates. Instead, they'll hire Debbie Rowe for the purpose, and the court will be in their favour. So much for democracy and fairness... Finally, they agreed to let MJ have a Muslim Burial in Neverland. But in condition, must show to the public a Christian Memorial Service, as to prove to the world that MJ was never a Muslim. So, Staples Centre was just a normal show. That's why the coffin was closed and sealed. MJ was buried days earlier. The Gold Coffin was empty. They were about to bury the Coffin according to Christianity ways in Hollywood - as in their deal with the USA Government. These happened, because the USA is afraid of the rising numbers of Muslims in the world.

(Sheikh Ha**d)


The Brotherhood of Islam Buletin of Bahrain Lirik

Give Thanks To Allah
Give thanks to Allah,
for the moon and the stars prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin, hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir Allah is Ghefor Allah is Rahim

Allah is the one who loves the Mohsinin,
he is a creater,
he is a sistainer and he is the one who has power over all.

Give thanks to Allah,
for the moon and the stars prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman dont givin to shaitan oh you who believe
please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin, hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir Allah is Ghefor
Allah is Rahim Allah is the one who loves the Mohsinin,

he is a creater, he is a sistainer and he is the one who has power over all.


Bayangkan Michael Jackson mempunyai berjuta peminat di seluruh dunia,bayangkan jika
ramai yang masuk Islam dan tentu sekali mereka takutkan The Rise of Islam.. Wake up People! Fight Them Back!

(Dipetik dari e-buku Kemusnahan Dunia Kian Hampir-Kemunculan Dajjal, kata laluan freeourmind)

Rabu, 4 November 2009

Hamas test fires 'long range missile'


Military Intelligence chief Major-General Amos Yadlin told the weekly cabinet meeting on Tuesday that Hamas possesses in its arsenal a rocket with the range of 60 kilometers, Haaretz reported.

He said the missile was fired into the Mediterranean Sea, but could not confirm whether the rocket was manufactured in Gaza or was brought into the Strip from abroad.

Israeli security cabinet minister Benny Begin warned that 'although the cities of the South are no different from Tel Aviv', the 60-kilometer missile ranges indicated that Hamas was 'continually striving' for greater military capabilities, The Jerusalem Post quoted him as saying.

"As long as there is no comprehensive agreement concerning border crossings, the deterrence we achieved during Operation Cast Lead will grow weaker," he added.

Last December, Israel launched Operation Cast Lead against the Gaza Strip during which it pounded the populated territory for three weeks.

The all-out war killed at least 1,300 people, including women and children, and left thousand of others displaced.

In response to Israel's aerial and ground incursion, Hamas fired its Grad-type rockets, Qassam rockets, and mortar shells hitting towns some 40 kilometers from the Strip.

Source: Press TV

( Islamonline, 4 November)

___________________________________________________________________________

Hmm.. 1 persoalan yang sedang bermain di kepala otak aku. Benarkah Hamas memiliki roket itu, atau hanya propaganda Israel semata-mata. Kalau benar Hamas memiliki roket seperti itu, aku tidak hairan kerana Hamas ada banyak cara untuk memilikinya atau juga menciptanya, atau juga menaik tarafkan roket Qassamnya itu. Pernah juga diberitakan tidak lama dahulu bahawa dalam beberapa siri pertempuran kecil, Hamas menggunakan sejenis peluru yang boleh menembusi armor kereta kebal Merkava.




Mungkin juga ia adalah propaganda terbaru Israel dalam strategi untuk melancarkan serangan terbaru yang akan datang ke atas penduduk Palestin, Gaza khasnya. Maka diciptakanlah alasan penyerangan ke atas Gaza adalah bagi memburu Hamas yang telah memiliki roket yang boleh menyerang sasaran-sasaran ke atas Israel dengan lebih jauh. Maka mereka menyerang Palestin atas alasan melindungi negara Israel dari pengganas Hamas.

Ini adalah tahi lembu!! (Sebut dalam bahasa Inggeris dengan slanga Amerika)

Ahad, 1 November 2009

The Taking of Pelham 123


Sebuah filem yang penuh dengan ketegangan dan aksi cemas. Memang gaya Tony Scott. Sesiapa yang sudah biasa dengan filem-filem Tony Scott akan dapat merasai gaya pengarahannya yang tersendiri. Kebanyakkan filem-filemnya tidak memerlukan aksi-aksi yang boombasstik untuk menarik perhatian penonton seperti filem-filem Michael Bay. Tetapi ia gemar menggunakan permainan plot dan dialog seperti filem-filemnya yang lepas seperti Crimson Tide, Enemy Of The State, Man On Fire, dll untuk menimbulkan perasaan cemas dalam diri penonton dan memastikan mereka tidak berganjak dari tempat duduk. Penonton bangun pun jika mahu ke bilik air atau bersolat.


Filem ini mengisahkan mengenai seorang lelaki bernama Ryder (John Travolta) yang telah merampas sebuah keretapi bawah tanah yang dinamakan Pelham 123. Dia meminta wang tebusan yang bernilai besar sebagai tukar ganti kepada nyawa-nyawa yang berada di dalam tahanannya. Dia berurusan dengan pihak berkuasa melalui Walter Garber (Denzel Washington), seorang penyelaras sistem keretapi bawah tanah yang berada di unit kawalan induk.

John Travolta berjaya membawa watak Ryder yang kejam dan bijak dengan baik. Diseterukan pula dengan Denzel Washington yang sudah tidak perlu diperjelaskan lagi kehebatan lakonannya. Kedua-duanya memang sama hebat! Sudah jadi semacam satu trend dalam industri perfileman Hollywood masakini di mana peranan watak hitam dan putih di pegang oleh pelakon yang benar-benar berbeza warna kulit seperti Crimson Tide, The Negotiator, Enemy Of The State, Collateral, John Q, The Taking of Pelham 123 dan lain-lain lagi. Yang terbaru sekali Law Abiding Citizen, dibintangi oleh Gerard Butler (300) dan Jamie Foxx (Collateral). Aku sudah tengok trailer filem tersebut, boleh tahan kegemparannya!!






The Taking Of Pelham 123 sememangnya tidak mengecewakan aku! Debarannya memang dapat dirasai walaupun aksinya sederhana sahaja. Sebenarnya banyak lagi filem-filem debar (thriller) yang tidak mempunyai aksi-aksi boombasstik tetapi berjaya menepati maksud debar itu sendiri. Contoh yang bagus ialah Phonebooth (Kiefer Sutherland, Colin Farrell, Forest Whitaker) dan Liberty Stand Still (Linda Fiorentino, Wesley Snipes). Modal kedua-dua filem tersebut hanyalah seorang sniper dan si mangsa yang berada di pondok telefon yang terpaksa menurut arahan sniper tanpa banyak soal. Tiada aksi letup-letup, tiada kereta terbalik. tapi debaran yang dialami memang hebat. Ia hanya bermain dengan dialog yang penuh dengan muslihat psikologi sahaja. Begitu juga filem How To Rob A Bank (Nick Stahl, Erika Christensen). Hampir 90% filem ini hanya melibatkan dialog sahaja, tetapi dialog yang berkualiti.



Jadi apakah akan terjadi jika sebuah filem yang mempunyai skrip dan plot yang bagus dan bertenaga digabungkan dengan aksi-aksi yang boombasstik? Cicakman? Sifu dan Tongga? Rempit? Huh! langit dan bumi!!

Sabtu, 31 Oktober 2009

Tiada tajuk




Gunung Jerai



Bangun tidur lepas subuh dalam pukul 10.30 pagi. (Huh! Dalam dah tahu tidur lepas subuh tu tak elok, buat jugak!) Sesudah puas melayari bahtera mimpi, terus saja layan internet (kawan punya, dah buat macam harta sendiri pulak.) Buka harakahdaily, pastu muat turun gameplay World At War misi Black Cats kat youtube (ni misi kegemaran aku selain eviction). Format HD wo~r, lama jugak la nak muat turun. Sambil tu baca berita-berita terkini dari media kerajaan mahupun pakatan, dan juga media-media atas pagar. Tak ketinggalan juga isu-isu antarabangsa dari yang pro-barat mahupun pro-Islam.

Hmm... sambil-sambil tu, aku juga memantau dunia penulisan dalam negara jika ada karya-karya terbaru yang berupaya menarik perhatian aku. ADA!! Pendekar Lang Surya terbitan PTS. Melihat pada rekaan watak dan warnanya saja sudah mengujakan aku. Tetapi adakah isinya sebaik kulitnya? Jadi aku perlulah membelinya untuk mengetahuinya. Dalam masa yang sama juga aku sibuk bermain mesej dengan Luqmanul Hakim yang sedang dalam perjalanan dari rumahnya di Manjung menuju ke Sungai Petani . Dia merungut kerana bas baru yang dinaikinya berhenti di banyak tempat sedangkan syarikat bas mengatakan bas itu terus ke Sungai Petani. jadi lambat lagilah ketibaannya di S.P dari yang dijadualkan. Aku hantar mesej kat dia ' Ha..ha..ha! Hav a nice trip!'.

Tak lama kemudian aku terus mencapai motor Honda bulatku dan terus ke Sungai Petani. Oleh kerana lambat lagi ketibaan Luqmanul Hakim nih, aku meronda-ronda bandar Sungai Petani. Aku singgah di sebuah gerai bihun sup dan cendol bersebelahan dengan Petronas. Tanya saja kedai bihun sup atau cendol kat Petronas pada warga S.P, pastinya mereka tahu di manakah ia. Bihun supnya memang terkenal. Aku memesan bihun sup istimewa punya, berpasangan dengan air limau ais. FUH!! Memang sedap tak terkata pabila dijamah pada pukul 12 tengah hari nih. Inilah sarapanku merangkap makan tengah hari sekali.

Ini lah bihun sup dan limau ais yang aku santap itu.



Apabila perut kenyang, hati pun senang. Selepas itu aku membonceng Honda bulatku menuju ke pasaraya Giant. Sekadar melihat-lihat dan menghabiskan masa menunggu Luqmanul Hakim tiba. Setelah menjejakkan kaki ke Giant, aku ke kedai mynews.com melihat-lihat jika ada apa-apa yang patut aku beli. Yaa...! Memang ada! Mula-mulanya aku mencari jurnal Perajurit, jawapannya tak ada. Terus saja aku mengambil majalah Gempak isu 1 Nov dan majalah Libur. Aku suka majalah ni bukan apa, oleh kerana tahap imaginasi aku yang agak tinggi, dengan membaca majalah pelancongan dan percutian begini boleh membuatkan aku melancong secara bayangan maya! Dengan duduk di ruang tamu di rumah sewa aku, aku berupaya melancong ke mana sahaja di dunia ini dengan majalah itu dengan kelebihan khayalan aku yang tinggi ini. (Merapu sungguh!)

Tiba-tiba saja aku terpandang dua buah komik keluaran KOMIK-M, Kad Raya dari Syurga dan KOMIK-M Raya. Apa lagi, terus saja aku menyambar kedua-duanya sekali tanpa memikirkan berapakah fulus yang berada dalam kocekku. Walaupun ini adalah edisi raya aidilfitri yang sudah lepas, tapi takpa, kita guna untuk raya haji pulak. Tiba-tiba bebola mata hitamku tertangkap kepada senaskhah novel terjemahan John Grisham; The King Of Torts juga dari PTS. Harganya dekat-dekat RM 30. Macam mana ni? Nak sambar ke tak? Setelah difikir berulangkali aku rasa hari lainlah aku sambar, memandangkan keadaan fulusku yang tak kukuh. Lama jugak lah aku dok pi mai- pi mai tang tu kat kedai tu dok pikir nak ambik ke tak.




Lepas tu aku terus masuk ke Giant meronda-ronda melihat barang. Tiba-tiba aku ternampak DVD Avalon arahan Mamoru Oshii (Ghost In The Shell, Innocence, The Sky Crawlers). Apa lagi, terus saja aku sambar. Aku dah ada filem ni dulu, tapi disk dia dah rosak. Ni merupakan salah satu filem kegemaran aku sepanjang zaman. Tiba-tiba Luqmanul Hakim menghantar mesej memberitahu bahawa dia sudah turun berdekatan dengan Giant di mana tempat aku berada sekarang. Kemudian aku pergi mengambil dia dan terus pulang ke rumah sewa kami.



Tamat

Ahad, 11 Oktober 2009

The Hurt Locker




Mula-mula sekali aku tahu mengenail filem ini setelah melihat promo di Yahoo Movies. Filem ini telah memenangi anugerah filem terbaik di Venice Film Festival. Los Angeles Times melabelkan filem ini sebagai ‘ A full-tilt action picture’, The New York Times pula mengatakan ‘ferociously suspenseful’. Manakala Times pula mengatakan filem ini sebagai ‘A near-perfect movie’.

Ringkasnya, filem ini mengisahkan mengenai James, seorang anggota unit pemusnah bom yang ditugaskan untuk menggantikan seorang tentera pemusnah bom yang telah mampus dalam sebuah kompeni tentera penjajah US. Filem ini berkisarkan bagaimana James yang tidak beberapa baik hubungannya dengan anggota kumpulannya yang baru, menghadapi serangan-serangan bom oleh pejuang-pejuang Iraq.

Setelah selesai menonton filem ini. Apa yang aku dapat simpulkan di sini ialah, filem ini tidak lebih dari propaganda Amerika (Memang filem-filem Amerika kebanyakkannya propaganda) dan satu fitnah ke atas pejuang-pejuang Iraq. Filem ini juga akan menyumbang kepada peratusan penyakit Islamophobia di kalangan mereka yang jahil mengenai agama Islam.


Mengapakah aku kata filem ini adalah satu fitnah ke atas pejuang Iraq, bukankah sememangnya pejuang-pejuang Iraq meletupkan IED di jalan-jalan di Iraq? Memang benar pejuang-pejuang Iraq memang aktif dan pakar dalam membuat bom dan menyerang sasaran-sasaran mereka. Tetapi filem ini telah memberi gambaran yang salah terhadap kaedah operasi pejuang Iraq. Di dalam filem ini, para pejuang telah digambarkan sebagai ganas dan zalim. Mereka menyerang tanpa sasaran yang jelas, mereka menculik orang awam dan memaksa mereka menjadi pengebom berani mati.

Pejuang-pejuang Iraq juga digambarkan seperti tidak tetap pendirian. Adegan ini dapat dilihat bila James dengan berani (kononnya) menahan sebuah teksi yang sarat dengan bom yang dipandu oleh pejuang hanya dengan mengacukan pistol, dan pemandu itu berhenti. Setelah berpandangan sesama sendiri, akhirnya lelaki itu mengalah. Logiknya, jika seorang pejuang itu sudah bertekad untuk mati bersama letupan yang akan dihasilkannya, kenapa dia tidak langgar saja askar Amerika (James) yang berada dihadapannya ketika James muncul tiba-tiba. Kenapa dia berhenti?

Pejuang Iraq juga digambarkan sebagai terburu-buru dan bodoh. Ini dapat dilihat sewaktu Sanborn dan James berbalas tembakan dengan penembak hendap Iraq. Ada seorang pejuang Iraq menyusup ke bahagian belakang kumpulan James, pergerakannya disedari oleh seorang rakan mereka yang berkawal di bahagian belakang. Tetapi pejuang Iraq itu terlebih dahulu mengacukan senapangnya ke arah mereka. Tetapi mengapa dia tidak menembak sasarannya dahulu? Malah rakan James siap bertanyakan kepada James sama ada dia perlu menembak sasarannya atau tidak. James membiarkannya buat keputusan sendiri. Lalu rakannya melepaskan tembakan ke arah pejuang itu dan matilah dia. Persoalannya, kenapa pejuang Iraq itu tidak melepaskan tembakan dahulu, padahal dia mendapat peluang terlebih dahulu, apa yang dia tunggu? (Kalau anda menonton aksi itu, anda akan faham apa yang aku bebelkan di sini).

Filem ini juga menyuntik virus Islamophobia secara halus kepada para penonton walaupun tiada dialog yang bersangkut-paut dengan Islamophobia. Tetapi ia digambarkan secara visual. Pertama sekali, ketika seorang ahli unit pemusnah bom cuba mematikan sejenis bom yang dipasang oleh pejuang Iraq. Tiba-tiba waktu itu berkumandang suara azan tanda masuk waktu solat (sama ada zohor atau asar). Kenapa perlu dimasukkan laungan azan ketika dia berusaha mematikan bom itu? Jawapannya ialah, supaya ditanam di dalam fikiran penonton secara tidak sedar dengan satu formula, bom + azan. Ada bom ada azan, azan hanya dalam agama Islam. Jadi bom = islam, islam = bom. Bom itu membunuh, jadi bunuh = Islam, Islam = bunuh. Ini bermaksud Islam itu membunuh.

Dua, ketika James menggeledah sebuah bangunan kosong yang disyaki markas pejuang Iraq, tetapi para pejuang Iraq sudah lari. James terjumpa sekujur mayat seorang kanak-kanak yang telah disumbat bom di dalam perutnya dan kemudian djahit kembali. Terdapat juga sehelai sejadah yang tergantung di dinding di bilik itu dan darah memercik sana-sini. Apakah yang cuba digambarkan oleh mereka di dalam paparan visual ini?

Sejadah umunya digunakan oleh umat Islam sebagai lapik untuk bersolat (ada juga yang membuatnya sebagai tikar untuk tidur). Dan masyarakat umum tahu bahawa orang yang bersolat orang yang sedang menuruti perintah agama Islam. Apabila ditunjukkan sejadah di dalam sebuah bilik dengan darah yang memercik sana-sini berserta mayat kanak-kanak lelaki itu tadi, ia telah memberi persepsi negatif kepada peranan sejadah yang suci itu. Formulanya darah + mayat kanak-kanak yang disumbat bom = ganas. Bila dimasukkan sejadah dalam paparan visual itu jadilah sejadah + darah + mayat kanak-kanak yang disumbat bom = ganas. Jadi sejadah = ganas. Dari sini kita akan dapat empat jawapan dari formula di atas. Sejadah dikaitkan dengan Islam, jadi formula itu akan bertukar menjadi Islam = ganas. Jawapan kedua ialah, pejuang Iraq yang digambarkan ganas itu dan telah meninggalkan bangunan tersebut adalah orang yang bersolat kerana terdapat sejadah. Jadi, orang Islam yang bersolat itu adalah ganas.

Ketiga, masyarakat yang jahil akan memahami bahawa bersolat itu membawa kepada sikap ganas dan keempat masyarakat yang jahil juga tahu bahawa orang Islam yang bersolat itu sedang mengerjakan suruhan agama, jadi suruhan agama itu dianggap mereka sebagai ganas kerana melahirkan manusia-manusia kejam seperti pejuang-pejuang Iraq. Jadi orang Islam yang sekular atau mengabaikan dan tidak mengamalkan agama Islam itu dianggap sebagai muslim yang baik dan tidak ganas. Mesej ini juga yang cuba di nasihatkan oleh Hani (Mark Strong) kepada salah seorang ahli al-qaeda yang ditangkap Biro perisikan Jordan dengan harapan dia akan berpaling tadah dan membantunya dalam memberkas orang penting pertubuhan tersebut di dalam filem Body Of Lies (Ridley Scott, 2008). "Be a good muslim" kata Hani. Mesej yang sama juga cuba disampaikan di dalam filem The Siege (Edward Zwick, 1998). Di dalam filem tersebut, seorang Lubnan Islam yang menjadi ejen FBI yang telah mengikut cara hidup dan budaya masyarakat bukan Islam digambarkan sebagai positif. Ketiga-tiga filem ini mencucuk mesej yang sama ke dalam pemikiran masyarakat yang jahil agama Islam, seorang Muslim yang meninggalkan ajaran agama dan berpegang kepada nilai-nilai yang tidak Islamik adalah baik dan sahabat. Manakala mereka yang menurut perintah agama Islam pula adalah sejahat-jahat manusia di muka bumi, (khususnya muslim yang bersolat).

Bagi kita yang memahami akan ajaran Islam yang sebenarnya agak mudah untuk menepis dakyah-dakyah yang sebegini. Tetapi kena ingat, kaedah hasutan secara halus begini sangatlah berkesan bagi mereka yang tidak tahu langsung apa itu Islam. Jika tidak, kenapa pihak berkuasa China akan menangkap sesiapa saja masyarakat Islam di daerah Uighur yang bersolat atau mempelajari agama Islam. Mereka menganggap bahawa masyarakat Islam yang taat ini boleh mengancam mereka.

Sebenarnya ada banyak lagi propaganda-propaganda visual yang terdapat di dalam filem ini, tetapi aku rasa sudah cukup apa yang telah aku huraikan di sini.

Kesimpulannya, musuh-musuh Islam kini sangat berjaya dalam menyebarkan propaganda-propaganda menerusi media massa dan filem khususnya, bagi memastikan kegemilangan Islam itu tidak akan bangun kembali. Jika dilihat di sini, medium perfileman kini bukanlah sebagai medan untuk hiburan semata-mata. Ia sebenarnya adalah medan perang psikologi dan ideologi. Apakah peranan umat Islam dalam menghadapi medan peperangan yang tersembunyi dari mata kasar ini? Apa? Sifu dan Tongga? Bohsia? Rempit? Cicakman? Gol dan Gincu? Kami? Hahaha….!! Jauh panggang dari api.

Pemerintahan Idaman (1)



Seorang pemimpin kerajaan yang benar-benar bertakwa dan memahami Islam akan melahirkan sebuah kerajaan dan pentadbiran yang amat mementingkan kebajikan rakyat tanpa menolak pembangunan material selagi ia tidak bercanggah dengan Islam. Apakah yang diinginkan lagi oleh rakyat sesebuah negara itu selain kebajikan hidupnya yang terbela. Cukup makan-minumnya, tempat tinggal yang selesa, mudah mencari rezeki, beribadat dalam keadaan aman dan tenteram, keselamatan hidup yang terjamin, serta bebas untuk mengeluarkan pendapat masing-masing (selagi pendapat yang di suarakan itu tidak berniat jahat).

Kerajaan yang dirahmati ini seboleh-bolehnya akan mengelakkan diri dari melaburkan wang rakyat keatas perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah kepada rakyatnya sendiri. Fikirkanlah wahai para pemimpin, adakah wang rakyat yang kamu kutip dari pelbagai jenis cukai itu telah kamu laburkannya dengan penuh amanah. Bila dikatakan mendatangkan faedah kepada rakyat itu adalah, setiap lapisan rakyat yang berada di bawah tanggungjawab kerajaan mendapat akan manfaatnya tanpa ada diskriminasi. Jika seorang rakyat yang layak itu dinafikan haknya untuk menikmati manfaat dari projek yang dijalankan, itu adalah kezaliman.

Kezaliman bukan seperti yang disangka oleh sesetengah pihak. Kadangkala mereka sendiri tidak faham apakah maksud sebenar kezaliman itu. Di dalam Islam, zalim didefinisikan sebagai ‘meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya’. Sebagai contoh, membuang sampah ke dalam parit. Adakah tempat sampah itu di dalam parit? Semestinya tidak, tempat sampah di dalam tong sampah. Jika seseorang itu telah membuang sampah ke dalam parit bermaksud dia telah berlaku zalim kepada keharmonian dan kebersihan alam sekitar. Jika membuang sampah ke dalam parit sudah dikatakan zalim, bagaimana pula undang-undang yang menahan manusia tanpa diberi peluang untuk membuktikan kesalahan dan bicara. Adakah ia tidak zalim. Riwayat Tarmizi pernah meriwayatkan “…kesilapan pemerintah di dalam memberi kemaafan adalah lebih baik daripada kesilapannya dalam memberikan hukuman.” Ini bermaksud, hakim yang tersilap melepaskan seorang pesalah adalah lebih baik daripada tersilap menjatuhkan hukuman. Jika dia tersilap menjatuhkan hukuman kepada orang yang tidak bersalah, dia telah menganiayai dan menzalimi seorang manusia. (Ada lagikah hakim yang sebegitu itu sekarang? Si bilis tertangkap, sang jerung terlepas.)

Mari kita renungkan sebuah kisah teladan Sayidina Umar Al Khattab yang saya pasti ramai di antara kita pernah mendengar kisah ini dalam pelbagai versi. Satu hari Khalifah Umar Al Khattab bersiar-siar di pasar meninjau kehidupan rakyatnya. Kemudian beliau singgah di sebuah kedai senjata milik seorang Yahudi, dalam asyik melihat-lihat barangan yang dijual, dia terpandang sebuah perisai perang miliknya. Lantas dia bertanyakan kepada si penjual itu di manakah dia mendapat perisai itu, adakah dia mengutipnya di medan perang? Tetapi si Yahudi itu menafikan dakwaan Sayidina Umar. Sayidina Umar tetap yakin bahawa perisai itu adalah miliknya yang tercicir di medan perang.

Akhirnya kes ini di bawa ke mahkamah untuk dibicarakan. Setelah kedua-dua pihak berhujah, hakim mendapati Sayidina Umar tidak ada bukti yang kukuh kerana dia hanya mengecam perisai itu sahaja tanpa ada bukti dan saksi yang sah. Hakim memutuskan bahawa perisai itu adalah milik Yahudi itu. Si Yahudi berasa amat kagum dan takjub dengan apa yang dilaluinya ini. Bagaimana seorang ketua negara akur kepada keputusan mahkamah tanpa berasa hina dan tidak menggunakan kedudukannya sebagai khalifah untuk mengambil perisai itu kembali. Dia juga kagum dengan hakim yang tegas dan tidak ada diskriminasi dalam memutuskan keputusan walaupun yang akan kalah itu adalah khalifahnya sendiri. Ini membawa sinar hidayah kepada si Yahudi dan akhirnya dia memeluk Islam.

Nah, di sini sudah menunjukkan betapa pentingnya sebuah perbicaraan yang adil itu di dalam Islam. Ia memberi ruang untuk mengelakkan seseorang itu dari teraniaya.

Kerajaan idaman juga berupaya untuk memberi pendidikan yang secukupnya kepada rakyatnya. Pendidikan yang diberi mestilah melahirkan seorang manusia yang beriman, beramal soleh dan berakhlak mulia. Sekali lagi diulangi, beriman, beramal soleh dan berakhlak mulia. Kerana ini adalah kunci kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Apa perlu seorang pelajar itu bijak di dalam akademik, cergas di dalam ko-kurikulum tetapi kosong dalam pengetahuan dan amalan kerohanian, juga buruk tingkah-laku atau akhlak. Seringkali pelajar-pelajar kita sama ada di peringkat rendah, menengah, mahupun peringkat tinggi dimomokkan dengan kepentingan pelajaran akademik dan ko-kurikulum sehinggakan telah terukir di pemikiran mereka bahawa kecemerlangan akademik dan ko-kurikulum sahaja yang akan menjamin kehidupan yang baik, dan dilihatnya kepentingan aspek kerohanian tidak menjamin apa-apa. Ini akan melahirkan manusia-manusia yang hanya akan bernafas di atas dasar keuntungan kebendaan semata-mata (materialistik) tanpa mengambil kira tanggungjawab sosial mereka. Terdapat juga ramai diantara pelajar-pelajar kita yang belajar membaca Al-Quran dan Fardhu Ain selepas selesainya sesi persekolahan tetapi tidak menghayati dan mengamalkannya dan masih juga mereka terjebak di dalam gejala-gejala yang tidak elok seperti membuang masa dengan melepak, minum arak, merokok, zina dan sebagainya. Mengapa ia terjadi?

Ini disebabkan apabila pembelajaran agama ini hanya dianggap sebagai sebahagian dari adat turun temurun. Bukan berpunca dari kesedaran diri mengenai pentingnya peranan agama Islam dalam membentuk syakhsiah diri dan sebagai pendinding diri dari terjerumus ke lembah kejahatan dan kemaksiatan. Mereka tidak memahami sepenuhnya akan konsep dosa dan pahala, syurga dan neraka. Pembelajaran agama hanya dipelajari sekadar menunaikan tuntutan adat ini adalah salah faham yang agak meruncing dalam masyarakat tradisional Melayu Islam amnya. Tidak semuanya begitu tetapi majoritinya begitu.

Bagi yang mempelajari asas-asas agama Islam pun boleh jadi begitu, bagaimana pula mereka yang tidak mempelajarinya pula. Tentu lebih teruk. Hanya Islam pada nama tetapi tidak pada perbuatan. Ini juga bukan kesalahan mereka seratus-peratus. Mungkin penekanan aspek agama ini tidak ditekankan oleh ibu-bapa mereka kerana mereka juga jahil akan kepentingan pengisian kerohanian. Ibu-bapa mereka juga jadi begitu kerana disebabkan oleh atuk dan nenek mereka yang begitu. Jadi, di manakah puncanya?

Puncanya adalah kerana sistem pendidikan yang memperlekehkan kepentingan pengisian agama Islam. Mereka yang mendalami bidang ini dianggap usang,tidak elit, ketinggalan zaman dan pelbagai lagi tanggapan-tanggapan negatif yang lain. Yang senantiasa yang ditekankan ialah sains, Bahasa Inggeris, ekonomi, dan saban hari penekanan ini diulang-ulang di media massa. Tidak dinafikan bahawa semua yang disebutkan itu tadi sememangnya penting tetapi pengabaian pendidikan kerohanian Islam ke dalam diri pelajar akan menghasilkan para profesionalis yang tidak beretika dan gagal untuk menahan diri dari terlibat dalam gejala najis rasuah, penyelewengan, pecah amanah, dan salah guna kuasa walau dalam apa sahaja kerjaya yang mereka ceburi atas merit kecemerlangan akademik dan ko-kurikulum semata-mata. Cuba bayangkan apabila mereka ini yang akhirnya akan menjadi pemimpin kita.

Ahad, 30 Ogos 2009

Takziah




Pada satu petang yang cerah. Aku bersama-sama dengan rakan serumahku yang luas pengetahuannya, bersesuaian dengan namanya Luqmanul Hakim, membonceng motosikal Honda lampu bulat bapaku mengunjungi gerai pisang goreng berdekatan dengan rumah sewa kami sejurus selepas menunaikan fardhu Jumaat. Oleh kerana kurniaan rezeki yang lebih dari yang Maha Kaya kepadaku kebelakangan ini, aku membelanja rakanku dengan memesan RM2 pisang goreng, RM1 ubi keledek goreng, dan segelas seorang jus tebu ais. (Perlu difahami, RM2 pisang goreng di tempat aku bukanlah sama piawaiannya dengan RM2 pisang goreng yang dijual di bandar-bandar besar, kerana kami tinggal di kampung dan di sebuah negeri yang murah harga makanannya.)





Di kala menunggu pesanan tiba, aku menyambar senaskhah surat khabar tabloid tempatan yang telah disediakan oleh pemilik gerai. Menatap muka depannya terus membuatkan aku terkejut besar. Bagaikan sebutir nuklear yang meletup di Hiroshima. Bagaikan tidak percaya. Berita seterusnya di muka surat 13. Terus saja aku membaca berita selanjutnya di muka surat 13. Setelah membaca berita itu sampai habis. Memang benarlah mataku tidak buta. Vokalis Asri Ibrahim dari kumpulan nasyid yang tidak asing lagi bagi kita iaitu Rabbani, telah pergi tidak kembali lagi akibat serangan jantung.

Takziah diucapkan kepada ahli keluarganya. Secara peribadi, kehilangannya memang betul-betul aku rasai. Alunan-alunan suaranya dalam seni nasyid telah menemani aku sejak dari aku sekolah rendah sehingga yang terkini. Dari beliau bersama-sama dengan Munif Ahmad (Hijjaz) dalam kumpulan Nadamurni sehingga beliau bersama-sama rakan yang lain menubuhkan kumpulan Rabbani. Alunan nasyidnya tidak pernah menjemukan aku. Sentiasa segar dan malar hijau. Nyaring suaranya melagukan lagu Munajat benar-benar meremangkan romaku, kemerduan suaranya menyanyikan lagu Bila Nur Melimpah Di Hati begitu mendamaikan hati, kemanisan suaranya mendendangkan lagu Iqrar begitu menusuk jiwa. AH! Banyak lagi lagu-lagunya yang menggamit kenangan kedalam diriku.

Pesanan sudah tiba. Asap masih menari-nari terbang dari ubi dan pisang goreng yang baru lepas diangkat dari kuali. Beberapa ketul ais telah pun cair dan bercampur dengan jus tebu. Berita ini telah membuatkan seleraku pada petang itu menjadi tawar, tetapi aku gagahi juga mencicip rezeki petang itu supaya tidak terasa rugi wang yang dilaburkan pada zaman ini di mana nilai manusia diukur dengan wang.

Aku agak terkilan apabila mengetahui bahawa diriku merupakan antara yang terlewat mengetahui berita ini di kalangan keluargaku. Maklumlah, rumah sewaku tiada TV, radio, mahupun capaian internet. Surat khabar pun sekali-sekala saja dibarterkan dengan syiling bergantung kepada kedudukan kewangan, (Huh! Ni berjimat atau kedekut).

Sampai sekarang aku masih tak percaya bahawa dia sudah meninggal. Pemergiannya benar-benar meninggalkan kesan kepadaku.

Al Fatihah untuk beliau. Semoga beliau ditempatkan di kalangan mereka-mereka yang beriman dan beramal soleh.
(Aku sudah lama menulis entri ini, cuma sekarang baru berkesempatan untuk pos)

Selasa, 11 Ogos 2009

Torpedo N


Pengumuman-pengumuman. Aku telah melancarkan sebuah lagi blog. Sila klik di sini untuk link ke blog tersebut. Blog ini dikhususkan untuk aku bereksperimentasi dalam bidang penulisan kreatif. Aku akan mengepos karya-karya aku yang tak seberapa di sini. Cadangan aku ada tiga karya kreatif yang akan aku poskan di blog ini. Buat masa ni aku rasmikan blog ni dengan sebuah cerita bersiri bercorak aksi, Cabaran Gen. Cerita ini berlatarkan dunia realiti yang diolah jenamanya. Sedikit bercampur dengan unsur fiksyen sains, tetapi bukanlah fokus utama.

Ninja Assassin



Fuyooh!! Aku dah tak sabar. Memang tak sabar! Inilah antara filem yang aku tunggu –tunggu bagi tahun ini selain Terminator Salvation, Revenge Of The Fallen, dan Wolverine The Origin (Satu pun dari filem-filem ni aku belum tonton), Ninja Assassin!! Tunggak utamanya ialah Rain (Artis Korea). Nak tengok trailernya, klik di sini. Setelah menonton trailernya, ia betul-betul mengujakan aku bagi peminat seni beladiri dan senjata-senjata purba yang penuh dengan keunikkan. Dalam filem ini Rain akan menjadi seorang ninja yang akan beraksi dalam dunia moden. Warrgahhaggrh!! Aku memang dah tak sabar! Huh…! Bilalah Malaysia nak buat filem-filem begini. Apa? Sifu dan Tongga? Cicakman? Bohsia? Maaflah, aku takkan sokong filem-filem Malaysia yang macam ni.

Aku sokong industri filem Malaysia, tapi aku tak sokong filem-filem Malaysia yang menciplak idea luar dan terjemah bulat-bulat, tiada keaslian, komedi bodoh, dan runtuh akhlak!!

Belum Habis Lagi!





Sebenarnya aku masih tak puas lagi bercakap mengenai album terbaru ATB ni. Album ni terbahagi kepada dua disk. Terdapat 26 track semuanya. Disk 1 ada 14 track, manakala disk 2 ada 12 track. Aku sifatkan album ATB kali ini seperti api dan air. Track-track dalam disk 1 semuanya berentak api, maksudnya rancak. Kecuali track Behind dan Missing. Tetapi kerancakannya berlainan dengan trance-trance DJ-DJ yang lain. Kerancakkannya memberi perasaan yang luas pada skala besar di dalam diri.

Kebanyakkan track-track dalam disk 1 diselitkan dengan vokal-vokal artis jemputan ATB. Apa yang aku boleh katakan di sini, ATB sangat pandai memilih suara yang bersesuaian dengan corak kreatif trancenya. Jalinan dan susunan bunyi-bunyian synthesizer dan digabungkan dengan keyboard menjadikan trancenya sangat hebat dan kadang-kadang tak terfikir oleh aku (macam mana dia boleh terfikir buat bunyi macam tu ha?). Dalam satu trance itu, dia boleh gabungkan dua jalinan corak lagu yang berbeza tetapi kesinambungan itu ada dan cukup sedap di dengar. Trancenya juga berjaya menaikkan tahap imaginasi maya aku menjadi luas dan besar. Track yang bagi aku paling berapi ialah What About Us dan Terra 260273. What About Us lebih bersifat epik dan Terra 260273 pula agak ganas. Aku sifatkan trance-trance dalam disk 1 ni Epical Trancy (Istilah yang aku cipta sendiri).

Perubahan yang radikal. Sangat berlawanan. Itu yang aku boleh katakan apabila melayan disk 2. Track-track dalam disk dua tenang dan santai. Lagu-lagunya lebih linear dan tidak berjalinan seperti track-track disk satu. Walaupun linear, tetapi sulaman bunyi-bunyiannya masih menarik. Pembukaan untuk disk dua ini dimulakan dengan track Talismanic. Inilah track yang paling berhantu dalam album ini, bagi aku la. Menghayatinya sememangnya dapat meredakan kehangatan kepala otak selepas dibakar oleh track-track dalam disk satu. Track kedua yang paling berhantu adalah Authentic Reaction di mana ATB bekerjasama dengan Apple & Stone (aku tak pasti mereka ni artis trance ke apa, tetapi salah seorang dari mereka memang seorang ahli muzik dan mereka ni dari czechoslovakia). Lagu ini memang mengkhayalkan dan sangat manis untuk diresapi oleh gegendang telinga. ATB beritahu, track-track dalam disk dua ini dicipta untuk mendedahkan sisi satu lagi bagi dirinya. Dia namakan jenis trance yang diadun dalam disk dua ini sebagai Ambient.

Setelah dilayan berulang-ulang kali, aku terperasan sesuatu, gaya persembahan Future Memories agak sama dengan album No Silence dan Addicted to Music. Cuma kebanyakkan lagu dalam album No Silence bersambung-sambung walaupun track yang berbeza, tetapi tidak semua. Berlainan sungguh dengan Album Trilogy. Album Trilogy memberi penghayatan yang jauh lebih berbeza berbanding Future Memories, kerana dia banyak bereksperimentasi dengan real percussion dan penggunaan synthesizer tetap ada tapi hanya minoriti. Dan trance-trance Ambient lebih menguasai album Trilogy.

Kesimpulannya, ATB merupakan seorang DJ yang cukup berseni. Mengikut ranking DJ Dunia, ATB berada pada tangga ke-4. No 1 ialah DJ UK, Paul Van Dyk, no 2 pula kalau tak silap Tiesto dan no 3 pula Armin Van Buuren. Tapi kalau ikut aku, aku letakkan ATB no1, DJ Sammy no 2, Sash dan Armin no 3.

(Aku minta maaf kalau ada sesiapa tak faham apa yang aku merepek ni. Semua ini lahir secara terus dari otak aku dan terus diterjemahkan oleh jari aku ke atas kekunci komputer tanpa apa-apa tapisan.)