Isnin, 28 Disember 2009

Smash 20



Smash 20, sebuah karya seni pandang (visual) dari Foner, seorang mahasiswa universiti. Kalau tak silap aku UIA kot. Kalau silap tolong tegur. Ringkasnya ia mengisahkan mengenai Ehsan Fairuz, seorang pemain badminton yang telah kehilangan ingatan akibat satu peristiwa yang mungkin akan diberitahu dalam isu yang seterusnya. Bagi aku, Smash 20 memang menarik minatku sebagai pencinta karya seni pandang, khususnya bidang perkomikan ini walaupun bidang yang ku pelajari jauh menyimpang dari perkara-perkara yang bersangkut-paut dengan seni kreatif. Jalan cerita Smash 20 juga mudah difahami oleh semua peringkat.

Apabila menyelak helaian pertama, hatiku berbisik.. Wuiyoo! Dengan penuh keterujaan. Konsep lukisan Foner adalah berbentuk manga dan ini menambahkan lagi keterujaan aku sebagai peminat manga. Foner berjaya menghidupkan suasana dengan atur letak panel dan dialog yang sangat bersesuaian. Jadi aku dapat merasakan emosi watak-watak yang ada dalam Smash 20 dengan berkesan, sama ada sedih, marah, gembira mahupun detik-detik debar. Adik bongsu aku kata, macam baca anime. Membacanya membuatkan semangat melukis aku naik mendadak. Aku terus capai G-Pen yang aku beli lebih kurang lima bulan lepas kat Bukit Melawati dan menconteng-conteng kertas sesuka hatiku. Akhirnya aku sendiri pun tidak faham apa yang aku lukis itu.

Walaubagaimanapun, masih banyak kelemahan yang perlu dibaiki oleh Foner dan saya yakin, dia mampu untuk memberi lebih dari apa yang dia berikan dalam isu Smash 20 yang pertama ini. Dia tahu apa yang perlu dibaiki itu, tak perlulah saya sebutkannya disini.

Aku sebenarnya sangat berminat akan konsep pemasaran komik oleh anak syarikat PTS ini iaitu Komik-M. Mudah, Menguntungkan, Bebas. Apa yang mudah, menguntungkan dan bebas itu? Mudah kerana, Komik-M memberi kebebasan kepada sesiapa sahaja yang mempunyai bakat dan minat untuk menghasilkan karya komik dan menerbitkan karya komik mereka itu. Menguntungkan maksudnya, hasil pembayaran kepada si pengkarya adalah menggunakan sistem royalti dan hakcipta seratus peratus dipegang oleh pengkarya (Itu yang penting tu! Ingat kes Ujang?). Manakala bebas pula ialah, pengkarya bebas menghasilkan bentuk cerita yang diingininya. Pengkarya boleh menghasilkan komik berbentuk pertarungan, sukan, kehidupan, dan apa saja yang diingininya, selagi ia tidak melanggar garis panduan yang telah ditetapkan oleh PTS.

Aku yakin kaedah yang diguna pakai oleh Komik-M ini akan berjaya memarakkan lagi alam perkomikan Malaysia. Aku juga yakin, tak mustahil satu hari nanti alam perkomikkan Malaysia akan menjadi industri seperti di Jepun, USA, Hong Kong dan Korea. Cuma bezanya komik-komik kita lebih menitik beratkan nilai-nilai murni berbanding karya komik luar. Selain dari melihat dunia perkomikkan Malaysia bertaraf antarabangsa, aku sangatlah ingin melihat dunia animasi tempatan berkembang dengan animasi-animasi yang berkualiti dan bertaraf intelektual, bukannya sekadar hiburan semata-mata. Apa yang aku maksudkan itu? Aha! Itu aku akan kupas dalam kemasukkan (entri) yang akan datang.

Animeshion. (Santapan audio ketika menaip : ATB – Trilogy)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan