Sabtu, 31 Oktober 2009

Tiada tajuk




Gunung Jerai



Bangun tidur lepas subuh dalam pukul 10.30 pagi. (Huh! Dalam dah tahu tidur lepas subuh tu tak elok, buat jugak!) Sesudah puas melayari bahtera mimpi, terus saja layan internet (kawan punya, dah buat macam harta sendiri pulak.) Buka harakahdaily, pastu muat turun gameplay World At War misi Black Cats kat youtube (ni misi kegemaran aku selain eviction). Format HD wo~r, lama jugak la nak muat turun. Sambil tu baca berita-berita terkini dari media kerajaan mahupun pakatan, dan juga media-media atas pagar. Tak ketinggalan juga isu-isu antarabangsa dari yang pro-barat mahupun pro-Islam.

Hmm... sambil-sambil tu, aku juga memantau dunia penulisan dalam negara jika ada karya-karya terbaru yang berupaya menarik perhatian aku. ADA!! Pendekar Lang Surya terbitan PTS. Melihat pada rekaan watak dan warnanya saja sudah mengujakan aku. Tetapi adakah isinya sebaik kulitnya? Jadi aku perlulah membelinya untuk mengetahuinya. Dalam masa yang sama juga aku sibuk bermain mesej dengan Luqmanul Hakim yang sedang dalam perjalanan dari rumahnya di Manjung menuju ke Sungai Petani . Dia merungut kerana bas baru yang dinaikinya berhenti di banyak tempat sedangkan syarikat bas mengatakan bas itu terus ke Sungai Petani. jadi lambat lagilah ketibaannya di S.P dari yang dijadualkan. Aku hantar mesej kat dia ' Ha..ha..ha! Hav a nice trip!'.

Tak lama kemudian aku terus mencapai motor Honda bulatku dan terus ke Sungai Petani. Oleh kerana lambat lagi ketibaan Luqmanul Hakim nih, aku meronda-ronda bandar Sungai Petani. Aku singgah di sebuah gerai bihun sup dan cendol bersebelahan dengan Petronas. Tanya saja kedai bihun sup atau cendol kat Petronas pada warga S.P, pastinya mereka tahu di manakah ia. Bihun supnya memang terkenal. Aku memesan bihun sup istimewa punya, berpasangan dengan air limau ais. FUH!! Memang sedap tak terkata pabila dijamah pada pukul 12 tengah hari nih. Inilah sarapanku merangkap makan tengah hari sekali.

Ini lah bihun sup dan limau ais yang aku santap itu.



Apabila perut kenyang, hati pun senang. Selepas itu aku membonceng Honda bulatku menuju ke pasaraya Giant. Sekadar melihat-lihat dan menghabiskan masa menunggu Luqmanul Hakim tiba. Setelah menjejakkan kaki ke Giant, aku ke kedai mynews.com melihat-lihat jika ada apa-apa yang patut aku beli. Yaa...! Memang ada! Mula-mulanya aku mencari jurnal Perajurit, jawapannya tak ada. Terus saja aku mengambil majalah Gempak isu 1 Nov dan majalah Libur. Aku suka majalah ni bukan apa, oleh kerana tahap imaginasi aku yang agak tinggi, dengan membaca majalah pelancongan dan percutian begini boleh membuatkan aku melancong secara bayangan maya! Dengan duduk di ruang tamu di rumah sewa aku, aku berupaya melancong ke mana sahaja di dunia ini dengan majalah itu dengan kelebihan khayalan aku yang tinggi ini. (Merapu sungguh!)

Tiba-tiba saja aku terpandang dua buah komik keluaran KOMIK-M, Kad Raya dari Syurga dan KOMIK-M Raya. Apa lagi, terus saja aku menyambar kedua-duanya sekali tanpa memikirkan berapakah fulus yang berada dalam kocekku. Walaupun ini adalah edisi raya aidilfitri yang sudah lepas, tapi takpa, kita guna untuk raya haji pulak. Tiba-tiba bebola mata hitamku tertangkap kepada senaskhah novel terjemahan John Grisham; The King Of Torts juga dari PTS. Harganya dekat-dekat RM 30. Macam mana ni? Nak sambar ke tak? Setelah difikir berulangkali aku rasa hari lainlah aku sambar, memandangkan keadaan fulusku yang tak kukuh. Lama jugak lah aku dok pi mai- pi mai tang tu kat kedai tu dok pikir nak ambik ke tak.




Lepas tu aku terus masuk ke Giant meronda-ronda melihat barang. Tiba-tiba aku ternampak DVD Avalon arahan Mamoru Oshii (Ghost In The Shell, Innocence, The Sky Crawlers). Apa lagi, terus saja aku sambar. Aku dah ada filem ni dulu, tapi disk dia dah rosak. Ni merupakan salah satu filem kegemaran aku sepanjang zaman. Tiba-tiba Luqmanul Hakim menghantar mesej memberitahu bahawa dia sudah turun berdekatan dengan Giant di mana tempat aku berada sekarang. Kemudian aku pergi mengambil dia dan terus pulang ke rumah sewa kami.



Tamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan