Selasa, 19 Oktober 2010

Akhirnya, Iran Bersekutu Dengan Amerika Soal Afghanistan



Selasa, 19/10/2010 07:35

Akhirnya, Iran dengan terang-terangan bersekutu juga dengan AS, NATO, Uni Eropa dan PBB untuk membicarakan Afghanistan.

Negeri yang dipimpin oleh Mahmoud Ahmadinejad—dikenal sangat vokal dalam menyumpahi Amerika—itu bergabung dalam pertemuan tingkat tinggi di Roma, Italia pada Senin (18/10).

Tanggapan Amerika? Sama sekali tidak masalah.

"Kami ditanya apakah kami punya masalah dengan keterlibatan Iran, dan kami katakan 'Tidak,'" kata Holbrooke, wakil khusus AS untuk Afghanistan dan Pakistan.

"Kami menyadari bahwa Iran memiliki peran dalam penyelesaian situasi damai di Afghanistan. Jadi Amerika Serikat tidak ada masalah dengan keterlibatan mereka. "

Iran juga mengirim utusan khusus untuk Afghanistan dan Pakistan, Mohammed Ali Ghanazadeh. Selain dari Iran, 10 negara anggota Organisasi Konferensi Islam (OKI) juga diundang. (sa/wb)


_______________________________________________________________________

Tu diaaaaaa!!!

Aku dari dulu memang tak percaya kat Iran ni. Kritik Israel, buah-buahan dari Israel boleh pulak masuk ke pasaran Iran. Sinagog-sinagog Yahudi dan gereja bersepah di ibu kota Tehran, tapi masjid Sunni satu pun takdak! Orang-orang sunni nak solat Jumaat pun tidak dibenarkan! Walaupun di pinggiran kota. Hentam Amerika, askar-askar syiah pula siap menyertai tentera AS serang Afghanistan. Hipokrit betul.

Fikir balik, kenapa Hamas yang menang pilihanraya secara telus Amerika tak mahu jumpa dan pandang, sebaliknya Iran yang lantang mengkritiknya dan kekasihnya Israel mahu juga dia pandang dan dengar apa yang mahu dikatakan Iran. Dengan Hamas tak boleh pandang langsung walaupun Hamas hanya mengancam Israel bukannya AS. Baca diantara dua garis (read between the line). Mereka semua hanya bersandiwara. Ayat mahu menyerang Iran sudah bertahun-tahun dilagukan Israel dan Amerika, tetapi mana tindakannya. Diplomasi sana, diplomasi sini. Sewaktu melanggarAfghanistan dan Iraq, mana ada diplomasi-diplomasi, kata dua je bagi, tak setuju serang terus! Ha!! Ni boleh duduk semeja pula hal Afghanistan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan