Sabtu, 25 September 2010

TWIN X



PPPEHH!! Tiada apa yang aku dapat katakan tatkala mengikuti siri TWINX ini yang sudah masuk sehingga isu ketiga ini melainkan kekaguman tahap tinggi. Memang dahsyat lukisan-lukisan mekanikal yang dipersembahkan oleh saudara Pac siap ada penerangan lagi, penerangan yang kalau siapa tak tahu berkenaan hal-hal mekanikal dan jentera memang tak tahu kena tipu bulat-bulat. Haha..! Sebenarnya aku pun tak tahu betul ke tak yang apa saudara Pac terang tu, kiranya aku pun memang tak tahu sama ada dia kelentong atau tidak. Haha…! Mungkin saudara Azrul Jaini tahu kot, penjana magentik tolak balik berempatlah, penjana magnetik simplex lah, positron cannonlah, aku pun tak tahu ada betul ke tak benda-benda ni, tapi memang sejuk! (cool!).

Jalan cerita


Jalan ceritanya dirancang dengan agak teliti dan berkembang dengan sekata dan diselit dengan pergolakan emosi yang berjaya untuk aku memahami perasaan mereka seperti betul, terutamanya detik-detik debar ketika koloni A.C.R.M 90 diserang dan dimusnahkan oleh sebuah mobile armour yang tidak diketahui. Pac berjaya menghidupkan suasana kekalutan yang berupaya membuatkan aku seperti berada di situ, dan aku juga terasa perasaan marah serta cemas ketika Aizam melihat koloninya telah musnah. Mana tak marah, ahli keluarganya ada di situ. Peristiwa ini juga mengingatkan aku babak koloni Junius 7diserang oleh Earth Alliance dengan ratusan misil nuklear yang mencetuskan konflik hebat diantara ZAFT dan Earth Alliance dalam Gundam Seed.

Aku juga teringat satu babak di mana Orbital elevator dimusnahkan Gundam 00 + Raiser di mana serpihan-serpihannya yang besar menghempas permukaan bumi pada ketika peperangan berkecamuk hebat diantara Celestial Being dengan musuh-musuh mereka yang akhirnya mereka terpaksa melupakan sekejap pertempuran diantara mereka dan bersatu untuk mengurangkan serpihan-serpihan Orbital Elevator itu dari menghempas bumi untuk mengelakkan kematian orang awam. Yang ini adalah di antara babak yang paling mendebarkan dalam Gundam 00 Musim ke 2 bagi aku.

Konflik bertambah parah apabila Aizam dapat mengesan mobile armour yang telah menyerang kolni tempat tinggalnya, dan dia berasa amat terkejut kerana Mobile Armour itu sama dengan miliknya. Maka bermulalah konflik dan pertempuran di antara mereka. Siapa sebenarnya pemandu mobile armour itu dan kenapa tiba-tiba sahaja dia menyerang ACRM90? Nak tahu jawapannya kenalah sambar tiga-tiga siri ini. Dan isu ketiga ini bukanlah penamat ceritanya, dan ia akan bersambung.

Memang layak komik ini memenangi anugerah Komik Terbaik 2010 dari Pekomik. Aku sangat tertunggu-tunggu jika ada sesiapa yang berminat untuk menganimasikannya, tapi tak mahulah animasinya buat loleh-loleh. Buat elok-elok ha!! Kalau boleh grafik mahu macam Gundam 00. Phuh!!


Tambahan: Lukisan kesan khas letupan, dan peluru dalam Twinx agak kurang memuaskan dan memberi kesan. Kelihatan letupan-letupan yang terhasil seperti asap putih yang berkepul-kepul sahaja dan mengurangkan kesan dramatik sewaktu babak letupan itu berlaku, manakala peluru laser pula sepatutnya ditambah kesan (effect) outerglow supaya dapat memberi lebih impak pada babak pertempuran.

Satu lagi, lukisan-lukisan bangunan dan struktur mekanikal itu kalau boleh janganlah terlalu bersih sangat, baru ada unsur-unsur realistik. Ada bahagian yang perlu bersih dan ada juga bahagaian yang perlu ada sedikit kesan burn (karat,sedikit calar-calar, lumut ke... gitulah).

Ini sekadar saranan sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan