Sabtu, 25 September 2010

Dash Berlin


Akhirnya, aku terjumpa juga seorang komposer trance yang boleh menyaingi atau setanding ATB bagi aku. Namanya Dash Berlin, albumnya yang pertama diterbitkan pada October 2009. Apa yang aku boleh katakan di sini, trance-trancenya memang dahsyat dan hebat, tak tahu macam nak cerita. Boleh kata hampir semua track-track di dalam The New Daylight mempunyai keunikan tersendiri. Aku pun tak tahu nak kata track mana yang paling memikat jiwa, semuanya unik. Diantara yang aku mahu ceritakan di sini ialah track Believe In You, di mana Dash bergabung dengan Sarah Howells Secede. Dengarkan bagaimana seninya Dash mengadun muzik pada peringkat buildup Believe In You (Peringkat permulaan lagu trance dipanggil buildup, manakala tempoh penyejukkan dipanggil breakdown), ambient habis! Digabungkan pula dengan suara Sarah Howells yang mashyuk, phuh!. Sedih je rasa track ni.

Kebanyakkan trance-trance Dash dalam album ini berentak sedih. Cuba layan Waiting di mana vokalnya dilagukan oleh Emma Hewwit. Memang sedih, Dash juga menyulam bunyian piano pada track ini yang akan menjadikan Waiting lebih menyentuh jiwa, dan ia dapat didengari pada minit ke 1.29 sebelum ia menjadi rancak semula dengan bunyian synthesizer dan kemasukkan beat. Lagu Never Cry again juga memang ….. huh! Aku pun tak tau nak kata apa. Lagu ni ada dua versi, satu versi asli (original) dari Dash Berlin, kedua diadun semula oleh Jorn Van Deynhoven. Lagu yang sama, tapi penghayatan yang berbeza di antara dua versi ini. Versi Jorn lebih rancak, hard beat dan bersifat epic. Manakala versi Dash lebih santai, tenang dan sedih. Apa-apa pun aku suka kedua-dua versi!!

Kesimpulannya, Dash berjaya memikat aku dengan trance upliftnya yang unik dan ada identitinya yang tersendiri. Sebenarnya banyak lagi komposer-komposer trance yang dahsyat-dahsyat seperti Dash Berlin, ATB, Sash dan Armin. Ada masa aku akan kongsikan lagi.Caloo!


Kita layan dulu Believe In You!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan