Sabtu, 29 Januari 2011

Apakah aku?

Sedang-sedang menyiapkan borang minta kerja, ada lah bahagian (Bangsa) yang perlu diisi. Maka aku letaklah bangsa Melayu. Selepas itu aku fikir-fikir balik, betulkah aku ni bangsa Melayu. Aku perhatikan diri aku balik. Memang aku bertutur bahasa Melayu, aku makan masakan Melayu setiap hari, aku juga menulis dalam bahasa Melayu, juga aku belajar silat yang memang melambangkan identiti Melayu. Tetapi, bila aku lihat fizikal aku, terutamanya wajah aku lebih mirip kepada cina. Ya betul! Tiada langsung raut wajah Melayu.

Memang ramai yang anggap aku sebagai orang Cina, malah Siam pun ada. Kadang-kadang aku tidak rasa macam orang Melayu pula walaupun hidup seperti orang Melayu, kerana banyak pandangan yang memerhati aku sebagai orang Cina (lainlah kalau yang dah kenal aku) dan banyak benda yang orang cina suka aku juga suka. Masuk masjid pun mesti pakcik-pakcik masjid pandang aku lain macam je (bukan pandangan benci, tetapi pandangan seperti jarang tengok orang Cina Islam masuk masjid mereka). Walaupun begitu, aku memang tidak tahu langsung bahasa Cina selain dari perkataan Ni Hao Ma, Kongsi Fat Chai dan Sifu.

Aduss... Tetapi hal ini memang tidak boleh dinafikan kerana aku memang ada keturunan Cina dari sebelah ibu aku, manakala ayahku pula Melayu ada sikit-sikit Arab (tu pasal seorang dari adik aku muka ala-ala Arab pulak). Diantara sanak-saudara aku juga ada yang berbangsa Cina. Jadi apakah aku sebenarnya kerana kadang-kadang aku rasa sikap Cina lebih dominan dalam diri aku walaupun aku gemar makan sambal belacan. Bangsa apakah aku yang sebenarnya ni? Ciyu? (Cina+Melayu) atau Mena (Melayu+Cina).

Sebut pasal ayah aku, wajah dan fizikal dia memang seperti orang Arab atau ala-ala Pakistan. Yang kelakarnya dia pernah ditahan dan disoal-siasat polis kerana disangka pendatang asing. Dengan selamba ayah aku buat-buat tak reti cakap Melayu sehingga membuatkan anggota-anggota polis itu lebih mengesyakinya. Tetapi selepas melihat kad pengenalan ayahku yang jelas tertera warganegara Malaysia dan berbangsa Melayu, polis itu ketawa. Kadang-kadang bila aku menaiki motor bersama ayah aku, mesti ada orang yang melihat hairan ke arah kami. Kerana melihat seorang pemuda cina sedang membonceng motor bersama seorang lelaki Arab. Aduss...

2 ulasan:

  1. bc post ni, t'gmbr paklong yg klakar..kim slm pd paklong ye a.ahmad.

    BalasPadam
  2. Haha..!! Insya Allah.. Pak long memang kelakar! Tu pasal budak-budak sekolah suka dengan dia walaupun pun muka garang.

    BalasPadam