Ahad, 28 Jun 2009

Mikhail



Mikhail merupakan salah seorang pembunuh hasilan projek khas konspirasi satu pertubuhan rahsia antarabangsa (Freemason?) yang telah lama wujud di dunia ini. Dia melaksanakan tugas-tugas khas bagi menjaga kepentingan pertubuhan tersebut setelah mereka di cuci otak. Mikhail pada asalnya seorang pemuda Melayu bernama Mahmud yang telah dijual oleh abangnya sendiri Tahir kepada seorang lelaki Inggeris yang dipanggil Tuan Sadon. Kemudian telah dididik menjadi seorang pembunuh yang cekap lagi merbahaya.


Keseluruhannya, novel ini agak kurang meninggalkan kesan kepada aku berbanding sebuah lagi novel Ramlee yang mempunyai konsep cerita yang lebih kurang sama, iaitu Hatiku Di Harajuku. Bagi aku, Hatiku Di Harajuku lebih meninggalkan kesan. Aku tak taulah sebab apa, aku rasa Mikhail ni macam agak hambar persembahannya. Gaya bahasa seperti seperti yang kita semua jangkakan,memang gaya Ramlee. Bagi aku gaya dia memang dah bagus, cuma dari sudut pengolahan cerita dan perencah-perencahnya rasanya boleh diperbaiki lagi.


Tapi! aku suka akan adegan serbuan Mikhail ke atas kapal Cruise yang menyusuri Sungai Nil di Kaherah Mesir untuk membunuh Mr Sundram. Walaupun adegan tu pendek jer, tapi aku rasa mantap lah.


Nak kata novel ini kurang bagus, tak lah. Bagi aku masih lagi berbaloi aku melabur RM 19.90 untuk memilikinya. Cuma aku rasa ia boleh dipertingkatkan lagi tahap kualiti penceritaannya.


Apa-apa hal pun, teruskan berkarya saudara Ramlee Awang Murshid. 9 Nyawa ku hitung harinya!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan