Isnin, 11 Jun 2012

Misi 10A Plus



Baru saja menghabisi komik ini. Apa yang boleh dikatakan, gandingan Afiq dan Nazry dalam menghasilkan komik memang tidak mengecewakan. Serius, setiap naskhah siri Komik yang dihasilkan oleh mereka membuatkan aku tidak berasa rugi membelinya.

Misi 10A menyambung kisah Aizad dan Zahid di Maktab Rendah Sains Mara Alor Gajah. Kali ini Zahid dan Aizad menghadapi cabaran yang tersendiri, bukan lagi tentang peperiksaan, tetapi dua pertandingan yang berbeza. Zahid akan bertanding di dalam pertandingan kuiz matematik peringkat sekolah, manakala Aizad pula akan menghadapi pertandingan silat. Satu kepintaran otak untuk mendapatkan jawapan, satu lagi memerlukan kekuatan fizikal yang maksimum untuk mendapatkan mata.

Apa yang pasti, kali ini Misi 10 Plus ini menunjukkan banyak kemajuan dan kematangan di dalam lukisan Afiq. Ceritanya pula jangan dicerita, memang layan, memang sempoi (kata orang Kedah) Syabas Nazry! Dalam banyak-banyak komik buatan 100% Malaysia, komik Afiq dan Nazry ini di antara yang berbaloi untuk dibaca berulang-ulang kali. Selain itu, Misi 10 Plus didatangkan dalam bentuk yang bewarna! Tetapi harganya (rega kata orang Kedah) murah saja! RM8.90. Apa? Anda kata mahal? No way man! Ia sangat murah berbanding dengan apa yang anda dapat.

Aku sebenarnya sangat terasa akan kesedihan yang dialami Zack tu, walaupun fiksyen tetapi kisahnya sangat hidup walaupun ia bukan subjek utama Misi 10 Plus ini. Sedih woo...



All right! Kita sambung dengan Ali dan Tuah pula, aku bundle sekalilah review dua-dua komik ini dalam satu pos.


Ali dan Tuah tidak ada kena mengena dengan kisah Tuah dan Jebat. Ali dan Tuah terbit sebelum Misi 10A Plus. Ia mengisahkan...errr..(sekejap nak pi ambil komik dia sat nak 'refresh' balik). Ia mengisahkan Tuah yang telah menyelamatkan sebuah kampung dari kebakaran. Tuah mempunyai kekuatan dan kuasa yang amat dahsyat. Akibat satu peristiwa, dia tidak boleh menggunakan kekuatannya jika ada makhluk hidup yang melihatnya, walaupun seekor cicak.

Di sini dia menemui Ali. Ali menceritakan bahawa kampungnya ini di bawah kuasa sang perompak yang dinamakan Pancakuasa. Lalu dia mencadangkan Tuah untuk menewaskan mereka. Dipendekkan cerita (nanti spoil pulakkan?) Tuah bersetuju. Lalu Tuah dan Ali pun pergi menuju ke tempat Pancakuasa bersemayam. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seekor tikus, sumpah-sumpah, dan seekor anak naga comel. Eh nanti sekejap! Macam cerita Momotaro saja??! Tetapi versi Nusantara.

 Apa yang aku pasti, kalau siri-siri Misi mereka mengingatkan aku Bakuman, Ali dan Tuah  mengingatkan aku tentang One Piece, gaya watak dia pun dah nak sama. Walaubagaimanapun, ia tetap layan! Ali dan Tuah digenrekan sebagai sebuah komik fantasi. Jadi, jangan anda harapkan lojik dalam komik fantasi. Tak usah pening-pening, layan sahaja.

2 ulasan:

  1. Komek ni memang terbaek... Membangkitakan semangat pembaca...
    Bila komek seterusnya akan dikeluarkan?.. X sabar nk bce...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha~! Itu kena tanya pelukis komik ni lah~ :D

      Padam