Khamis, 30 Julai 2009

Gerila




Pemikiran yang bercelaru dan keliru. Itulah yang aku dapat gambarkan selepas selesai membacanya. Kisahnya berkenaan dengan seorang juruterbang TUDM yang jatuh terhempas di Patani dan diselamatkan oleh gerila Patani. Seterusnya dia menyertai gerila tersebut.
Terlalu banyak persoalan yang aku nak kupaskan berkenaan dengan novel ini. Tetapi bila difikir-fikir balik, mahunya bermuka-muka surat. Banyak tu.. Tak laratlah pulak aku nak tulis. Jadi aku ringkaskan.


Apa yang boleh aku ringkaskan ialah, kalau beginilah cara gerak kerja gerila-gerila Patani, memang aku rasa susah untuk Patani mencapai kemerdekaan sampai bila-bila. Pertelingkahan dalaman, kecelaruan di antara tuntutan adat dan tuntutan agama. Ketidakfahaman akan siasah peperangan Islam yang jelas, mahupun kefahaman agama Islam itu sendiri. Ini akan menyebabkan Patani akan terus ditindas oleh Siam. Sungguh berbeza perjuangan seorang nasionalis yang bertopengkan agama dan seorang yang ikhlas berjuang kerana Allah dan faham akan siasah peperangan Islam.


Fikir-fikir balik, terasa rugi pula aku melaburkan RM 39.90 untuk memilikinya. Apa-apa pun, aku memberi komen ini berdasarkan apa yang dijelaskan di dalam novel ini. Tidak lebih dari itu. Jadi, maafkanlah kekhilafan aku.


Secara jujurnya, novel Gerila ini langsung tidak menaikkan semangat jihad aku. Cadangan aku bagi yang mahu membacanya, kaji dahulu sejarah Patani dari sumber yang jujur dan diyakini dan seterusnya fahamilah dulu siasah peperangan dalam Islam, dan selamat membaca!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan