Khamis, 6 Oktober 2011

Nak mula kat mana?



Assalamualaikum semua! Nampaknya sudah lama aku tidak mencoret, menconteng, merapu-raban di dalam blog ini. Terlalu banyak peristiwa yang berlaku semenjak warkah terakhir yang aku tulis. Sehinggakan aku sudah tidak tahu mahu bermula dari yang mana. Sebenarnya banyak benda yang aku nak tulis, tetapi aral-aral selalu saja melintang dihadapanku untuk menulis coretan terbaru, termasuklah aral yang dinamakan 'malas'.


Kita sembang bab malas sekejap. Malas adalah musuh nombor satu kepada Masa. Sangat kontra di antara mereka, memang tidak boleh serasi, dan tidur sebantal. Malas akan mengheret masa ke arah satu lagi sifat yang sangat negatif dari hukum duniawi mahupun ukhrawi, iaitu Membazir. Malas akan membazirkan masa anda yang pada asal nilainya lebih mahal dari emas sehingga menjadi lebih murah dari sampah.


Ya, kita juga seringkali diingatkan oleh para Ulama, Umara mahupun mereka yang berpangkat Ustaz yang hanya memegang jawatan kerani di dalam agensi kerajaan, bahawa Allah telah bersumpah dengan masa di dalam Surah Al-Asr. Jadi kesimpulannya lihatlah rumus Algebraku yang entah apa-apa di bawah ni,


- Malas -  Masa = - Membazir
+Jimat + Masa = + Untung


Haha..! Betul tak rumus aku ni? Cam tak betoi saja.. Aku agak kecundang sedikit perkara yang membabitkan hal-hal ilmu hisab ni. Baiklah, ada masa aku akan merapu lagi! Calo! 


Di bawah ni aku bagi doa kepada sesiapa yang merasakan barah Malas dia sudah tidak dapat dibendung lagi.





  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan