Jumaat, 30 Julai 2010

Taliban: Dokumen? Dokumen Apa? Kami Sedang Berperang!


Jumaat, 30/07/2010 12:50

Menanggapi rilisan WikiLeaks terkait puluhan ribu halaman dokumen rahasia militer tentang perang di Afghanistan, seorang komandan tingkat tinggi Taliban menolak laporan yang menyatakan bahwa Taliban punya hubungan dengan agen mata-mata Pakistan.

"Dengar, kami ini sedang berperang dan berharap mendapatkan bantuan dari siapa pun untuk melawan Amerika Serikat dan sekutunya yang menyerang tanah air kami," kata Sirajuddin Haqqani.

Pada intinya, Taliban sendiri tidak peduli sama sekali dengan kebocoran dokumen itu tapi lebih memersalahkan keberadaan Amerika dan sekutunya di negeri mereka.

Menurut The New York Times, laporan militer yang bocor menunjukkan bahwa Pakistan, yang setidaknya menerima lebih dari $ 1 miliar per tahun bantuan dari AS telah bekerja sama langsung atau tidak langsung dengan Taliban dan afiliasinya di Afghanistan.

Para pejabat Amerika baru-baru ini membuat kesiempulan yang lebih kuat bahwa ada jalinan hubungan antara ISI (Pakistan's Inter-Services Intelligence) dan kelompok-kelompok yang dicap sebagai teroris seperti yang tercantum dalam laporan oleh Dewan Hubungan Luar Negeri.

Sebagai contoh, dalam sebuah wawancara dalam acara CBS’ 60 Minutes tahun lalu, Menteri Pertahanan Robert M. Gates, menyatakan ISI memiliki hubungan dengan Taliban karena berbagai alasan strategis dan mereka bermain kedua belah pihak.

Haqqani, yang berbicara melalui telepon dari sebuah lokasi yang dirahasiakan, adalah anak tertua dari veteran pemimpin Taliban Maulvi Jalaluddin Haqqani.

"Ini hanya 30 persen dari kekejaman yang AS dan pasukan NATO lakukan terhadap orang-orang Afghanistan selama sembilan tahun pendudukan mereka," kata Haqani. "Beberapa orang kuat yang mendukung AS, kecewa dengan kekejaman mereka ... Mereka tidak pernah mengakui kesalahan mereka atau penyesalan terhadap korban jiwa yang tidak bersalah dalam pemboman." (sa/dailybeast)

_________________________________________________________________________________________

Adakah ini merupakan tanda-tanda awal bagi Amerika dan NATO untuk meluaskan kempen perang melawan keganasannya atau melawan Islam ke atas negara Pakistan? Teorinya senang,Pakistan's Inter-Services Intelligence atau (ISI) dikaitkan dengan Taliban. Tindakan ISI juga mungkin mencerminkan fikrah atau halatuju pemikiran para mereka yang berkuasa ke atas agensi itu dan akhir sekali mesti dikaitkan dengan pemerintah Pakistan itu sendiri. Bagi Amerika, Taliban itu pengganas kerana menyokong Osama Ben Laden. Bila ISI dikatakan menjalinkan kerjasama dengan Taliban, ini juga bermaksud Pakistan menyokong Taliban dalam diam. Dan akhir ceritanya, Pakistan juga adalah negara pengganas kerana menyokong Taliban. Lalu mereka mempersiapkan pula armada perang untuk melanggar Pakistan.

Mungkin perancangan untuk melanggar Pakistan bukanlah dalam masa terdekat, mungkin tahun-tahun yang akan datang. Walaubagaimanapun mereka perlu cetuskan sesuatu yang dapat mengeruhkan hubungan di antara Pakistan dan Amerika dan sekutunya pada masa sekarang supaya bila sampai hari yang dijadualkan untuk menyerang Pakistan, maka Amerika ada satu justifikasi untuk memulakan kempennya dan tidaklah terlalu nampak sangat kejahatannya setelah melanggar Iraq dan Afghanistan.Takkan lepas langgar Afghanistan dan Iraq dia mahu segera meluaskan kempen perang ke atas Pakistan pula, ini akan menampakkan dengan jelas (sememangnya dah jelas pun) yang mereka sememangnya mahu menghancurkan semua-semua negara-negara umat Islam di dunia ini (kempen dajjal?). Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan