Sabtu, 5 Oktober 2013

Terfikir secara tiba-tiba

'Bodoh'. Satu perkataan negatif untuk menunjukkan sesuatu entiti itu kurang ilmu dalam tindakan yang diambil atau disebutnya. Namun bila perkataan 'bodoh' itu di buang huruf 'h' , ia akan menjadikan maksud bodoh itu menjadi sangat esktrim. 'BODO' = Iaitu 'bodoh melampau'. Dan perkataan 'bodo' itu tiada dalam kamus dewan.

 Ada satu lagi perkataan yang rasanya tiada dalam kamus dewan, tapi sering digunakan oleh masyarakat Melayu marhaen, ia berasal dari perkataan 'bulu'. Bulu adalah sejenis rerambut yang sering tumbuh pada makhluk-makhluk hidup, dan ia boleh didapati dalam pelbagai jenis dan saiz. Bergantung kepada tempat ia ditumbuhkan oleh Allah.

 Namun, jika perkataan bulu ditambah imbuhan 'ber' didepannya, ia akan menjadi satu perkataan yang terus lari dari makna asalnya mengikut situasi. 'Berbulu' = Sesuatu yang ditumbuhi bulu atau dipenuhi bulu. Tapi, cuba gunakan perkataan itu ke dalam situasi di mana anda sedang angin atau panas dengan seseorang itu.

Contoh : "Berbulu betul aku dengan Encik Faris tu, berlagak nak mampus!" Makna kedua 'berbulu' ialah gabungan antara perasaan rimas+marah+tak senang+geram dan sakit hati Terus berubah makna asalnya, dan makna kedua bagi perkataan 'berbulu' ini tiada dalam kamus dewan. (tak silap saya) Orang Melayu memang kreatif dalam mengubahsuai!

2 ulasan:

  1. "Bodo" tu artinya bodoh melampau?
    kalau di Indonesia, "bodo" itu lebih ke "who cares?" or "whatever"
    "siapa peduli?"
    agak jauh juga perbedaannya ya ^^'

    BalasPadam
  2. Haha...! Jauh benar perbezaannya~ tetapi itu yang unik

    BalasPadam